14:00 Doors
14:30 David Toop: Haunted Weather
15:00 Nele Möller: Alarming Calls and Whispering Winds – About Hunting, Field Recording and Mimicry
15:45 meLê yamomo: Tumrap susilaning gěndhing winor laguning lělagon [redux]
16:15 Claire Williams
16:45 Jana Winderen
17:30 Round Table
Het lezingenprogramma van het festival bestaat uit een middag met vijf lezingen gevolgd door een ronde tafel die de mogelijkheid biedt voor een discussie tussen de sprekers en het geïnteresseerde publiek. De lezingen thematizeren een brede scala aan aspecten die verband houden met het thema van het festival, zoals reflecties op weer en klimaat, de relatie tussen mense en hun omgeving, luisteren als een praktijk, de rol van veldopnames in archieven, en de onhoorbare energieën van elektromagnetische sferen.
De lezingen zijn in het Engels.
David Toop – Haunted Weather
In 2004 publiceerde David Toop Haunted Weather: Music, Silence and Memory . Het idee van “haunted weather”, waarvan de schommelingen bijna bovennatuurlijk leken, fungeerde in het boek als een metafoor voor snelle veranderingen—met name technologische—en de diepgaande effecten daarvan op geluid en luisteren als auditieve echo’s van zulke verschuivingen. Sindsdien is het weer steeds meer bezeten door geesten en de boosaardige geesten van menselijke roekeloosheid. De turbulente en meedogenloze extremen van het weer vereisen reacties die afgestemd zijn op de krachten van het weer op microniveau, maar die ook zijn macrokosmische kracht erkennen om ons allen te vernietigen.
Nele Möller: Alarming Calls and Whispering Winds – About Hunting, Field Recording and Mimicry
Deze lezing verkent de multisensorische betrokkenheid en de inherente asymmetrische machtsverhoudingen die zowel in field recording- als jachtpraktijken aanwezig zijn, en gaat in op het opnemen en luisteren door imitatie, met name via het gebruik van ‘lokfluiten’. Deze instrumenten, met een millennia-oude traditie in verschillende culturen, lokken dieren dichter naar de jager en worden beschouwd als de eerste door mensen gemaakte instrumenten. Möller vraagt zich, denkend met deze instrumenten, af of de actieve imitatie van de meer-dan-menselijke wereld ethische vragen rondom jacht- en field recordingpraktijken kan oproepen, en hoe we deze instrumenten kunnen gebruiken zonder alleen dieren te misleiden, maar ook om in te tunen op de resonanties van dierenstemmen, ruisende bladeren, fluisterende wind en, onvermijdelijk, de ecologische ineenstorting.
meLê yamomo – Tumrap susilaning gěndhing winor laguning lělagon [redux]
Zijn opgenomen stemmen, muziek en geluidsculturen die in musea en archieven in Europa zijn opgeslagen slechts in ballingschap, wachtend op hun terugkeer naar hun gemeenschappen? Geluids- en mediascholar Jonathan Sterne (2003) noemt geluidsmedia resonante graven waar de stemmen van de doden zich bevinden. meLê yamomo (2021) betoogt dat geluidarchieven begraafplaatsen zijn van overleden geluiden—weggenomen uit de gemeenschappen die ze levend houden door middel van collectief geheugen. Kunnen we ze weer tot leven brengen door ze te herverbinden met de gemeenschappen van herkomst? En kan het archief zich op die manier terug laten horen? In deze lezingperformance onderzoekt meLê historische geluidsdocumenten en opnames uit Zuidoost-Azië, “in ballingschap” in archieven in Berlijn en Amsterdam, in een gesprek, en vraagt de geluidsarchieven om terug te spreken. Gesprekken met Sri Margana en Amabilita Celessya Shafaswara worden geïntegreerd, met artistieke en productieondersteuning van Jay Yamomo, Rafaga Svara en Yiping Tian.
Claire Williams
Meer info binnenkort.
Jana Winderen
Meer info binnenkort.
David Toop est musicien, écrivain et curateur. Il a six décennies d’expérience dans le domaine du son, de la musique et de l’écoute. Il a publié neuf livres, dont Ocean of Sound, Into the Maelstrom et Two-Headed Doctor, ainsi que de nombreux disques en solo et en collaboration. Parmi les expositions et les événements qu’il a organisés, citons le Music/Context Festival of Environmental Music (1978) et Sonic Boom (2000).
Nele Möller is kunstenaar en PhD-onderzoeker aan LUCA/KU Leuven. In haar praktijk, die sterk onderzoeksmatig is, richt ze zich op akoestische ecologieën, milieu-historieën en intersubjectieve relaties tussen mensen en andere wezens. Haar onderzoeksproject The Forest Echoes Back draait om de ontwikkeling en ecologische impact van de sparrenmonocultuur in het Thüringer Woud in Duitsland, waarbij veldopnames, live-audio-streaming, luisteren en imitatie als centrale methodes worden gebruikt.
meLê yamomo is assistent-Professor in New Dramaturgies, Media Cultures, Artistic Research en Decoloniality aan de Universiteit van Amsterdam, lid van de Amsterdam Young Academy en auteur van Sounding Modernities (Palgrave Macmillan, 2018). Hij was projectleider van het EU-JPICH-project Decolonizing Southeast Asian Archives (DeCoSEAS) en het project Sonic Entanglements van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). meLê is de vierde winnaar van de Open Ear Award en een van de 2020 KNAW Early Career Awardee s van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Hij is ook resident artist bij Theater Ballhaus Naunynstrasse. In zijn werk als artist-scholar behandelt meLê de thema’s van sonische migraties, queer esthetiek en post/de-koloniale acoustemologieën.
Jana Winderen is een kunstenaar uit Noorwegen met een achtergrond in wiskunde, scheikunde en visecologie. Haar werk richt zich vooral op geluidsomgevingen en op wezens die voor mensen moeilijk toegankelijk zijn, zowel fysiek als auditief – diep onder water, binnenin ijs of in frequentiegebieden die niet hoorbaar zijn voor het menselijk oor. Haar activiteiten omvatten locatie-specifieke en ruimtelijke geluidsinstallaties en concerten, die internationaal zijn tentoongesteld en uitgevoerd in grote instellingen en openbare ruimtes. Haar recente werk omvat The River in de Jerwood Gallery, Natural History Museum in Londen, Absent Voices in Haus der Kunst, München, The Art of Listening: Underwater in het Lenfest Center for the Arts, Columbia University, New York, onder andere. Jana Winderen wordt uitgegeven door Touch Music/Fairwood Music UK Ltd.
Stoffel Debuysere is curator cinema en audiovisuele kunsten. Hij cureert voor het Courtisane platform voor film en audiovisuele kunsten en doceert filmkritische studies aan de KASK Hogeschool voor de Kunsten in Gent, waar hij in 2017 een doctoraat behaalde met het project Figures of Dissent – Cinema of Politics, Politics of Cinema . Debuysere woont in Brussel en organiseert verschillende film- en geluidsprogramma’s en bijhorende discursieve evenementen in samenwerking met tal van organisaties en instellingen in België en in het buitenland. Zijn huidige onderzoek richt zich op de politiek van de soundtrack.