“For now time is the duration of a thought.”
— Clarice Lispector, Água Viva
Tijd fascineert door zijn alomvattendheid: je kunt er niet omheen. Zoals met alles wat zo alomtegenwoordig is, is de aanname van tijd als natuurlijk en onveranderbaar fenomeen snel gemaakt. Maar: tijdsconcepten zijn constructies, en die constructies zijn sterk afhankelijk van sociale en technologische omstandigheden. Op het eerste gezicht heeft tijd een lineaire aard. In de Kantiaanse traditie wordt toekomst heden en het heden verleden, en is er geen weg terug. Maar er zijn andere concepten mogelijk. Tijd kan ook simultaan, multidimensionaal, of omkeerbaar zijn. Tijd is een non-lineaire manier om verschijnselen in relatie tot elkaar te ordenen, en aangezien geluid een op tijd gebaseerd fenomeen is, zijn die mogelijkheden fundamentele voorwaarden voor het maken van muziek.
Geluid en muziek bieden een ruimte waar aspecten van deze anders ongrijpbare materie tastbaar kunnen worden gemaakt, waar we kunnen experimenteren met de vele facetten en mogelijke benaderingen ervan. Geluid en muziek kunnen het gezag van de klok ondermijnen, door ons bijvoorbeeld mee te nemen in een gedeelde synchroniciteit waarin het sociale de overhand neemt, of juist een ruimte bieden waarin een individu zich kan afsluiten en kan tijdreizen naar een herinnering of een nog onbekende toekomst. Muziek schept een bijzondere tijdelijke band tussen muzikanten en publiek, wanneer luisteraars in iemand anders’ tijd stappen, zonder noodzakelijkerwijs vooraf de dimensies ervan te kennen.
De vier dagen van Oscillation 2023 bieden verschillende settings om deze reflecties te verkennen. Dag na dag wordt ingezoomd op aspecten als verplaatsing in de tijd door herinnering of verwachting; tijdstructurerende instrumenten als ritme, gebaar, puls, herhaling of stilte; temporele gelijktijdigheid waarbinnen het publiek kan navigeren; een de subjectieve tijdservaring van improvisatie die sterk steunt op relationaliteit.
Oscillation :: o tempo wordt gehost door MILL (Needcompany) en HISK, Brussel.
FESTIVAL SPECIALS
Festival reader
Met teksten van Michel Siffre, Jürg Frey, Margaret Tait, Catherine Christer Hennix, ASUNA, Mansur Al-Hallaj, Ursula K. Le Guin, Clarice Lispector, Hildegard of Bingen and Huw Lemmey, Clara Lévy, George Woodcock, Rebecca Solnit, Hazrat Inayat Khan, Hito Steyerl en Anna Tsing.
21 Tracks for the 21st Century by Jessica Ekomane
Een afspeellijst met klanken, nummers en stukken muziek die de luisteraars wapenen met de nodige handvatten om de restanten van deze jonge eeuw te lijf te gaan.
26.04
Persis Bekkering — Reading Group
Gratis registreren vereist — teksten in het Engels — geen voorbereiding vereist / 19:00 — 21:30 @ Q‑O2
Lineaire tijd is een constructie — het is politiek, historisch en koloniaal. Lineaire tijd kan verdeeld, gecontroleerd en beheerd worden. Dat betekent dat hij ook kan worden vervormd. In deze leesgroep lezen en bestuderen we gezamenlijk twee zeer verschillende teksten die een kritische blik werpen op de westerse tijd — en in het verlengde daarvan de narratieve en muzikale progressie: Rasheeda Phillips’ Dismantling the Master Clock (2016) uit de Black Quantum Futurism zine; en Simon Reynolds’ The Hardcore Continuum #1: Hardcore Rave, een tekst over het paradigmatische ‘nu’ van de hardcore techno en ravecultuur. Samen ondermijnen en vervormen deze fascinerende teksten een blinde aanvaarding van de tijd, en verbinden deze met een kritiek op de geschiedenis en het modern project van geschiedenis opgevat als vooruitgang.
Persis Bekkering is een schrijfster die momenteel in Brussel woont. Ze is auteur van romans, essays, kunstkritieken en libretto’s, doceert creatief schrijven aan ArtEZ in Arnhem (NL), en studeert filosofie.
28.04
Nur/Se — What do you expect from a DJ mix?
Registratie vereist — Engels gesproken — capaciteit: 6 — geen voorkennis nodig / 14:00 — 16:00 @ Q‑O2
Misschien zijn we stilaan op het hoogtepunt van het DJ-mixen aanbeland, nu het technisch en media-technisch hoogst toegankelijk is geworden. Maar, waar gaat het mixen als DJ eigenlijk om? Tijdens deze workshop nemen we de tijd om uit te wisselen en na te denken over wat we verwachten en zoeken als we uitgaan of op plekken terechtkomen om een DJ-mix te zien of te horen.
De workshop staat in het teken van kennis- en technische uitwisseling.
We werken met de trial and error-methode om enkele digitale tools zoals CDJ, Recordbox, Traktor en de randapparatuur van het mengpaneel en de geluidsinstallatie te verkennen en te gebruiken.
Roberta Miss aka Nur/Se heeft bakken ervaring in het geluidsvak: sinds 2000 is ze prominent aanwezig op de line-ups van talloze festivals, feestjes en evenementen. Haar dj-sets zijn opgebouwd uit een waaier van geluiden en tracks waarbij helderheid en verwarring, zwaarte en lichtheid, kleur en duisternis op elkaar inwerken, en zo narratieve of abstracte verhalen creëren voor de dansvloer, of, voor een meer intieme luisterervaringen. Roberta Miss woont en werkt in Brussel waar ze ook stichtend lid is van Poxcat, een feministisch collectief dat dj’s en muzikanten die zich als vrouw identificeren wil promoten met feestjes en maandelijkse radioshows op Radio Vacarme.
29.04
Katharina Ernst — The Transformative Quality of Polyrhythms
Registratie vereist — Engels gesproken — capaciteit: 17 — Geen voorkennis nodig / 10:00 — 13:00 @ Q‑O2
De term polyritme wijst op een (muzikale) situatie waarin verschillende ritmes tegelijkertijd plaatsvinden, waardoor een landschap van veelzijdige samenhang ontstaat. In tegenstelling tot het merendeel van de westerse populaire muziek die teruggrijpt op een 4/4‑structuur, overlappen polyritmes elkaar, lopen ze uiteen en maken ze daardoor nieuwe openingen, tussenruimtes en bewegingen van lichaam en geest mogelijk. De workshop heeft als doel in contact te komen met de aard van polyritmiek door te luisteren naar polyritmische muziek, verschillende aspecten van polyritmiek te bespreken en vooral door ze samen te verkennen en te spelen, zowel individueel als in groepsverband.
De in Berlijn wonende kunstenares Katharina Ernst begon op negenjarige leeftijd met drummen, met een vroege focus op polymetrische, vreemde en chaotische structuren. Ze studeerde abstracte schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen en begon tegelijkertijd te toeren met muziek- en performanceprojecten. In haar werk doorkruist ze de disciplines muziek, beeldende kunst en choreografie en viert ze een hybride begrip van de term ‘compositie’.
30.04
Valérie Vivancos — Scoring Time
Registreren vereist — Engels gesproken — capaciteit: 12 — persoonlijke artistieke praktijk (of studie) is aanbevolen / 10:00 — 13:00 @ Q‑O2
Deze workshop onder leiding van Valérie Vivancos is gericht op musici, geluidskunstenaars en improvisatoren die geïnteresseerd zijn in alternatieve partituren om de scope van muzikale structuren te vergroten. Geïnspireerd door verschillende tradities zoals performancekunst, dans, schrijven en algemene improvisatie, zullen de deelnemers in kleine groepen werken aan het ontwikkelen van visuele, vocale en tekstuele partituren rond tijd.
De deelnemers worden gevraagd om schrijf- en tekenmateriaal (papier, pennen…) mee te brengen, en ook een instrument of een apparaat dat geluid voortbrengt (elektronica, computer, een klankobject…).
Valérie Vivancos crée des paysages sonores immersifs et concrets. Actuellement basée à Paris après onze ans dans l’underground anglo-saxon, elle se produit dans des salles, festivals et événements artistiques internationaux et collabore avec des artistes comme Carl Stone, Kamilya Jubran et Limpe Fuchs.
19:00
Limpe Fuchs & Valérie Vivancos
Fuchs en Vivancos hebben een reeks muzikale situaties ontworpen die musique concrète, ritmestudies en improvisatie combineren, afgestemd op hun respectieve praktijken en instrumentarium: percussie, elektronica, stem en objecten. Hun onderzoek en optredens zijn gebaseerd op bewust luisteren om zo nieuwe gebaren en partituren op te roepen.

Limpe Fuchs is al tientallen jaren één van de meest tot de verbeelding sprekende geluidskunstenaars in de internationale experimentele muziekscene. Ze studeerde piano, viool en percussie in München en speelt nu op een collectie instrumenten uit brons, graniet en hardhout, steeds met een rechtstreeks engagement met de ecologie van de ruimte.
Valérie Vivancos creëert meeslepende en concrete soundscapes. Momenteel is ze gevestigd in Parijs na 11 jaar in de Angelsaksische underground. Ze treedt op in internationale zalen, festivals en kunstevenementen en werkt samen met artiesten als Carl Stone, Kamilya Jubran en Limpe Fuchs.
19:45
Juliet Fraser & Newton Armstrong perform Morton Feldman
Three Voices
Three Voices werd gecomponeerd kort na de dood van een van Feldmans beste vrienden, de schilder Philip Guston, en zet fragmenten neer van een gedicht van Frank O’Hara, die enkele jaren eerder was overleden. Feldman beschreef de luidsprekers op het podium als ‘tombstoney’, waarbij de live stem die met zijn twee vrienden praat ‘een vermenging van de levenden en de doden’ is. Er is nauwelijks sprake van existentiële angst — we schommelen, zwevend, voorbij tijd en ruimte.

Sopraan Juliet Fraser is gespecialiseerd in het ruwer terrein van de hedendaagse klassieke muziek. Ze treedt regelmatig op als soliste met ensembles als Musikfabrik, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Talea en Quatuor Bozzini, en als duo met pianist Mark Knoop. Juliet is artistiek directeur van het eavesdropping festival in Londen en mededirecteur van all that dust, een klein onafhankelijk label voor nieuwe muziek.
Newton Armstrong is componist, elektronica-performer en occasioneel bouwer van elektronische muziekinstrumenten. Veel van zijn werk richt zich op vormen van muziek maken die ontstaan in de gecomponeerde interacties tussen mensen, technologieën en hun omgeving. Newton doceert aan de afdeling podiumkunsten van de City University of London.
Morton Feldman (1926 — 1987) was een Amerikaans componist en sleutelfiguur van de The New York School. Geïnspireerd door ontwikkelingen in de abstracte schilderkunst, traditionele textieltechnieken en architectuur, componeerde Feldman akoestische muziek gericht op herhaling, verandering en voortdurend evoluerende gewaarwordingen van klankkleur.
21:15
Hans-Christian Dany [talk]
Ode to Routine (Against the Project as a Tool of Control)
Hoe meer ik wat ik doe als betekenisloos beschouw, hoe minder ik gedwongen zal zijn het te verantwoorden als antwoord op verkeerde vragen. Als betekenisloze dwerg kan ik er gewoon doorheen glippen, ongehinderd door het gezag van een taal die mijn waarden in twijfel trekt. Door jezelf schijnbaar te vervlakken, kun je één van velen of één binnen veel worden en als zodanig groeien. Een talkover cybernetische tactieken in het domein van de kunsten in een omgeving die gereguleerd wordt door cybernetische post-politiek.

Hans-Christian Dany woont in Hamburg en schrijft ‘s ochtends. Soms worden dat boeken als: Speed, Morgen werde ich Idiot of het nog te verschijnen No Dandy.No Fun. Looking good while things fall apart.
21:45
John McCowen
Duration
Het model kenmerkt zich door expansie en terugkeer: van toon naar textuur en terug. De ‘bewegingsloze lijn’, die ‘als een spoor in de ruimte’ ligt, wordt in stand gehouden door McCowens performatieve, figuratieve spanning tussen aanwezigheid en afwezigheid. De herhaling ervan accentueert de kneedbaarheid van de muzikale tijd als een vorm op zich. Deze herhaling geeft een opmerkelijke waarheid in de conclusie weer: dat er langs dezelfde ‘onbeweeglijke lijn’ altijd een nieuwe ‘actie’ is die haar volgt. — Alec Sturgis

John McCowen is een componist en klarinettist die zich focust op het uitbreiden van de mogelijkheden van de klarinet. Zijn werk is door The New Yorker omschreven als ‘het geluidsequivalent van microscopisch leven bekeken op een dia’ en door The Wire als ‘een verbluffende demonstratie van puur geluid en menselijke wil.’ John’s multifonische benadering omarmt drones, verschiltonen en kloppende boventonen als een middel om het compositorisch potentieel van een akoestische geluidsbron naar boven te halen.
22:45
Felix Kubin
Een performance waarin grote partituren en tekeningen met behulp van een op maat gemaakte lichtscanner worden verklankt en geprojecteerd. Als bonus track speelt Kubin Jane B ertrinkt mit den Pferden (Jane B verdrinkt met de paarden), een noisehommage aan Jane Birkin, gebaseerd op een loop van diens lied Jane B.

Felix Kubin is componist, maker van hoorspelen, performer, mediakunstenaar en curator. Als geesteskind van het home recordingtijdperk (hij begon op 12-jarige leeftijd elektronische 4‑track muziek te componeren), omspannen zijn activiteiten futuristische pop, elektro-akoestische en kamerorkestmuziek, radiokunst, lecture performances en schrijven.
19:00
Felix Kubin [live radio play]
Phantom Frequencies
De opnames van dit programma zijn niet te vertrouwen. Ze zijn onopzettelijk gemaakt of gebeurden zonder enige menselijke interactie. Sommige — zoals elektromagnetische storingen — kunnen wetenschappelijk verklaard worden, andere niet. Wat ze allemaal verbindt is hun onverwachte verschijnen. Deze geluiden ontstonden uit het niets, als fantomen. Ze verschenen op oude tapes, online streamingkanalen, ontregelde harde schijven en kapotte studioapparatuur, opnames die op de verkeerde snelheid werden afgespeeld of per ongeluk werden beïnvloed door externe signaalinterferenties.

Felix Kubin is componist, maker van hoorspelen, performer, mediakunstenaar en curator. Als geesteskind van het home recordingtijdperk (hij begon op 12-jarige leeftijd elektronische 4‑track muziek te componeren), omspannen zijn activiteiten futuristische pop, elektro-akoestische en kamerorkestmuziek, radiokunst, lecture performances en schrijven.
19:30
Marija Rasa
Een gelaagde geluidswereld die in het Kintai-natuurreservaat (Litouwen) duikt. Aan de reeds opgenomen geluiden, zoals gekraak en gekabbel van water worden nieuwe bewegingen toegevoegd, die door een micro-bewerking in tijd en ruimte (quadrofonisch geluid) worden samengevoegd. Geleidelijk aan beginnen de veldopnames te communiceren met delicate harmonieën, ruis en stemmen, die een onderdompeling bieden in een levendige en onidentificeerbare soundscape.

De in Litouwen geboren en in Brussel wonende muzikante en geluidskunstenares Marija Rasa onderzoekt de ruimtelijkheid, textuur en kwetsbaarheid van geluid. In haar multi-channelcomposities creëert ze zorgvuldig fictieve klanklandschappen vanuit subtiele ruis, harmonieën, veldopnames van geluidsarme plaatsen en stemgeluid, zorgvuldig samengesteld via een micro-montagemethode.
20:00
Jessica Ekomane
Jessica Ekomane presenteert een titelloos muzikaal werk over ritmeperceptie in de ruimte, met eenvoudige geluidsvormen als voornaamste klankmateriaal. De set verkent de perceptie van afzonderlijke elementen met een vormelijke betekenis wanneer ze een geheel vormen, waarbij de toevoeging van eenvoudige statische klankelementen wordt getransformeerd tot complexe ritmische en harmonische structuren.

Jessica Ekomane is een in Frankrijk geboren en in Berlijn gevestigde elektronische muzikante en geluidskunstenares. Haar quadrofonische performances zoeken een catharsisch effect door de interactie tussen psycho-akoestiek, de perceptie van ritmische structuren en de wisselwerking tussen ruis en melodie. Haar muziek is gebaseerd op thema’s als de relatie tussen individuele perceptie en collectieve dynamiek, of het onderzoek naar luisterverwachtingen en hun maatschappelijke oorsprong.
21:00
Katharina Ernst
Le Temps
De Franse term le temps betekent zowel de tijd als het weer. Wolken prijken op de hoes van de LP als teken van verandering en transformatie. Klassieke drumstijlen worden begeleid door het gebruik van stokken en instrumenten uit de traditionele Koreaanse muziek. De nadruk ligt op het veelvuldig gebruik van enkele objecten, waarbij de rijkdom van eenvoud binnen de context van een intense solodrumcompositie wordt gevierd.

De in Berlijn wonende kunstenares Katharina Ernst begon op negenjarige leeftijd met drummen, met een vroege focus op polymetrische, vreemde en chaotische structuren. Ze studeerde abstracte schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen en begon tegelijkertijd te toeren met muziek- en performanceprojecten. In haar werk doorkruist ze de disciplines muziek, beeldende kunst en choreografie en viert ze een hybride begrip van de term ‘compositie’.
21:45
Ameel Brecht
Een tweeledige performance: in het eerste deel van zijn performance exploreert Ameel Brecht aan de hand van enkele thema’s op mandoline en harmonium hoe herinnering en tijdsbeleving op elkaar inspelen en elkaar beïnvloeden. Het tweede deel richt zich op slaap als een uniek terrein van dissociatie, tijdsvervreemding en kwetsbaarheid.

Componist en experimenteel muzikant Ameel Brecht leeft als solist zijn passie voor esoterische stemmingen en resonanties uit op snaarinstrumenten zoals mandoline, gitaar en violone. Daarnaast is Ameel Brecht de oprichter van Razen, het deep listening-project dat hij tijdens zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium Brussel startte.
22:45
Olga Kokcharova
Mixotricha Paradoxa
Voor buchla 200e en field recordings. Onder leiding van de handen van een goudsmid duiken we in de herfstige humus die onze halfgesloten oogleden omhult. Gorgelend, sissend neemt Kokhlias ons mee van figuratief naar abstract, tussen mierenhoop en modulaire synthese, van een innerlijke zondvloed naar elektrische verlichting.

Olga Kokcharova, geluidskunstenares en muzikante, geboren in Siberië en gevestigd in Genève, is geïnteresseerd in alles wat hoorbaar is, onafhankelijk van het medium. Ze heeft een voorkeur voor zorgvuldige geluidsopnames, maar experimenteert ook met opnamemateriaal om meerkanaalse elektroakoestische composities, improvisaties, soundtracks, performances of geluidsinstallaties in de openbare ruimte te creëren.
Namiddagprogramma
Dit blok bestaat uit stukken met een open einde, van lange en variabele duur. De performances fungeren als ruimtes die in- en uitgeklapt kunnen worden. Vijf performances vinden plaats in twee parallelle ruimtes, op twee verdiepingen van hetzelfde gebouw. Luisteraars worden uitgenodigd om op hun eigen ritme tussen de stukken te bewegen, zoals ze dat, misschien, ook in een tuin zouden doen.
15:00
Clara Lévy
13 Visions
13 Visions is een reeks composities van Clara Lévy, door haar zelf uitgevoerd op viool. Ze zijn ontworpen als een denkbeeldige ontmoeting tussen twee componisten wier muzikale esthetiek veel overeenkomsten vertoont, ondanks de eeuwen die hen scheiden: Hildegard von Bingen en Pauline Oliveros. De beide visies van de componisten zijn op die manier met elkaar verweven in een cyclus van dertien stukken voor viool solo.

Clara Lévy is een violiste uit Brussel. Ze ontwikkelt soloprojecten die de dynamiek van het luisteren in vraag stellen, en werkt samen met ensembles zoals Hanatsu miroir, Ictus, en Nemo Ensemble. Haar huidige muzikale projecten zijn geïnspireerd door erosie, traagheid en het microscopische.
16:30
Nur/Se performs Éliane Radigue
Σ = a = b = a + b
Σ = a = b = a + b is een experimenteel turntable-werk van Eliane Radigue, dat gebruik maakt van twee op maat gemaakte vinylplaten.
Kant A en B kunnen afzonderlijk of tegelijkertijd, synchroon of asynchroon worden beluisterd.
Kant A en B van de schijf kunnen onbeperkt gecombineerd worden op elke snelheid 78,45, 33 of 16.
De combinatie van deze eenvoudige partituur en de twee platen levert een werk op dat oneindig kan worden uitgebreid en gewijzigd.
Σ = a = b = a + b is één van de eerste geluidsontwerpen van Radigue. Oorspronkelijk werden de draaitafels ter beschikking gesteld van het publiek en konden bezoekers dus hun eigen klanklandschap componeren; voor Oscillation wordt het werk uitgevoerd door Nur/Se.

Éliane Radigue is een in 1932 geboren Franse componist. Zij is vooral bekend om haar uitgesponnen elektronische composities, gemaakt op de ARP 2500 synthesizer, die zij vanaf de jaren zeventig heeft gecreëerd. In deze werken ontstaan door zeer geleidelijke veranderingen in de parameters van de synthesizer rijke, organische texturen. In 2001 begon Radigue met de Occam Océan-serie, een groeiende verzameling werken voor akoestische musici die voortkomen uit verbale gesprekken in plaats van geschreven partituren.
15:00
Maria Komarova
Krɑjïnɑ
Oost west, thuis best, zeggen sommigen. Anderen hopen dan weer dat er landen zijn die beloofd werden, of dat er plaatsen bestaan als hiaten buiten het tijdruimtecontinuüm, binnen het domein van de gewone wereld. We zouden er in kunnen vallen en ons zo op een grens bevinden tussen twee nulpunten, zoals op een kust zonder water met een verloren stuk land tussen brokstukken aan beide kanten. Op die plek worden dingen krachten en geluiden verhalen. Daar dansen artefacten met landschappen en reiken hints aan zonder raadsels . Wat denk je van een wals met een verbrand stuk rots of een tedere omhelzing met een flessenhals?

Maria Komarova is een interdisciplinair kunstenaar wiens praktijk zich bevindt op de grens van podiumkunsten, scenografie, geluid en installatiekunst. Door het ensceneren en op technisch vlak hergebruiken van alledaagse objecten benadrukt Komarova’s werk het sonische en visuele potentieel van de niet-menselijke wereld. Ze werkt met geluid als een performatief medium, ontwikkelt voortdurend DIY elektro-akoestische objecten en laat deze tijdelijk de locaties van performances en installaties innemen.
16:00
Maia Urstad
Time Pockets
Time Pockets verwijst naar ‘vrije tijd tussen taakjes door’. In dit 90 minuten durende stuk bieden de ‘pockets’ tijd om te luisteren naar een ambient soundscape van geluidsopnames uit onze dagelijkse omgeving. Deze geluiden blijven vaak onopgemerkt en sommige staan op het punt in de vergetelheid te raken: meertalige opnames van aankondigingen op treinen, stations, de radio of openbare luidsprekers; korte informatie of instructies zoals nummers, treinaankondigingen, routebeschrijvingen, nieuws, of informatie over tijd en plaats. Ook diens omliggende soundscape komt aan bod: atmosferische golven, interferentie, machinegeluiden, spoorrails, gesis, wind of stilte, of ‘gewoon’ een ruimtelijke aanwezigheid. Het materiaal is afkomstig uit een selectie van Maia Urstad’s geluidsinstallaties van de afgelopen tien jaar.
Time Pockets werd ondersteund door BEK — Bergen Centre for Electronic Arts, Noorwegen.

Maia Urstad is beeldend kunstenaar, componist en performer op het kruispunt van audio- en beeldende kunst. Sinds het midden van de jaren ’80 is zij actief in de internationale hedendaagse kunstwereld. Zij maakt voornamelijk gebruik van gevonden geluidsmateriaal en radio- en telecommunicatiesignalen. Centraal in haar werk staan verschillende aspecten van technologische ontwikkeling, soundscapes, sporen en verhalen die we achterlaten wanneer nieuwe uitvindingen hun intrede doen in ons dagelijks leven, waarbij ze vaak kijkt naar momenten waarop een technologie op de rand van veroudering staat.
17:30
ASUNA
100 KEYBOARDS
Een liveperformance met meer dan 100 speelgoedkeyboards dat zich richt op ‘interferentiegeluid’: een fenomeen waarbij een complexe verdeling van geluidsdruk en andere parameters ontstaat als geluidsgolven met dezelfde frequentie maar met verschillende voortplantingsrichtingen elkaar overlappen. Subtiele verschillen in toonhoogte veroorzaken een geluidsfenomeen als een ‘moiré’-patroon. Door de oriëntatie van de oren te veranderen en/of door rond de klavieren te bewegen, zullen de complexe interfererende geluiden en resonanties in de ruimte op elke plaats, zelfs tussen de twee oren, verschillende gonzen, loops en beats creëren.

ASUNA is een Japanse geluidskunstenaar die eind jaren ’90 in Tokio op zeer jonge leeftijd experimentele muziek begon te maken. Zijn eerste grote werk was de geluidsinstallatie Each Organ, die het concept ecologie herdenkt. Sindsdien heeft hij uitgebreid getoerd met projecten als 100 Toys en, meer recent, 100 Keyboards.
20:00
Jessica Ekomane [talk]
Jessica Ekomane geeft een talk over enkele van haar meest recente ritmische interesses, zoals de polyritmische praktijk van Pygmeeënmuziek, Afrikaanse tijdlijnpatronen, en de aanwezigheid van niet-Anglo-Europese ideeën en kunstenaars binnen de geschiedenis van computation en computermuziek.

Jessica Ekomane is een in Frankrijk geboren en in Berlijn gevestigde elektronische muzikante en geluidskunstenares. Haar quadrofonische performances zoeken een catharsisch effect door de interactie tussen psycho-akoestiek, de perceptie van ritmische structuren en de wisselwerking tussen ruis en melodie. Haar muziek is gebaseerd op thema’s als de relatie tussen individuele perceptie en collectieve dynamiek, of het onderzoek naar luisterverwachtingen en hun maatschappelijke oorsprong.
20:30
Clara de Asís & Rebecca Lane
Distances Bending
Distances Bending is een zich steeds verder uitbreidend proces — een opbouwen, uitpuren en spiegelen van materialen die eigen zijn aan elke kunstenaar, waarbij wordt ingespeeld op een ingenomen ruimte gedurende meerdere uren of dagen. Een repetitieve tijdsstructuur, een tijdelijke loop die wordt beïnvloed door stijgende, specifieke frequenties, verschillende fluiten (waarvan de grootte, het timbre en de vorm overeenkomen met deze frequenties), elektronica en veranderend licht — het werk creëert een delicate ruimte waarin perceptie wordt herschapen.


Clara de Asís is een componiste-performer die het raakvlak onderzoekt tussen akoestiek, ruimtelijkheid, alternatieve notatie en de fenomenologie van aandacht. Haar werk richt zich op geluidsperceptie, waarbij ze elektronica combineert met eigenzinnige combinaties van diverse materialen en gevonden voorwerpen. Naast haar solopraktijk heeft ze verschillende werken gecreëerd in samenwerking met andere kunstenaars en in langdurige samenwerkingsverbanden, zoals die met Rebecca Lane.
Rebecca Lane is een muzikant die intonatie onderzoekt, met de focus op uitgebreide reine stemming en alternatieve stemmingssystemen, en de perceptuele en relationele aspecten van het verklanken van dit materiaal met anderen. Ze werkt voortdurend samen met componisten en uitvoerders (zoals Catherine Lamb en Clara de Asís) en binnen diverse ensembles.
22:00
Younes Zarhoni
Polyphony
Younes Zarhoni brengt een live performance van zijn onderzoek rond Arabische polyfone zang, microtonaliteit, quadrofonische installaties, poëzie en grafische partituren.

Younes Zarhoni is een kunstenaar uit Brussel. Zijn werk verkent het kruispunt van audio en visuele kunst en richt zich op opvattingen over nationale, religieuze en artistieke identiteit door middel van elektronische muziekperformances, geluidsinstallaties en visueel werk.
22:45
Mark Vernon
Time Deterred
Met vondsten uit zijn tape-archieven presenteert audio-archeoloog Mark Vernon een speciaal ontworpen quadrofonische performance met verdwaalde stemmen, gevonden geluiden, cassette-overschotten, kleine objecten, tapeloops en veldopnames. Door gevonden tapes en stemmen uit het verleden te vermengen met eigen herinneringen en opnames wordt een gelaagd tapijt van geluiden geweven, waarbij verschillende tijdsperioden vervagen en elkaar overlappen in wat zou kunnen worden omschreven als een vorm van geluidstijdreis. Binnen dit ruisen van de geschiedenis vervagen en duiken haperende magnetische herinneringen weer op, dobberend als audio drijfhout op een zee van witte ruis.

Mark Vernon is een geluidskunstenaar uit Glasgow die werkt met gevonden tapes en acousmatische aanwezigheid. Zijn werk verkent thema’s als magnetisch geheugen, audio-archeologie, voyeurisme en nostalgie. Hij is een groot voorstander van radio als kunstvorm en is medeorganisator van het kunstradiostation Radiophrenia in Glasgow. Zijn solomuziekprojecten zijn gepubliceerd bij labels als Kye, Flaming Pines, Persistence of Sound, Entr’acte en Gagarin records.
23:30
Jung An Tagen
Met behulp van synthese- en samplingtechnieken bouwt Jung An Tagen aleatorische structuren, repetitieve vormen en polyritmische moiré’s die zowel het lichaam als de geest aanspreken. De grammatica van deze muziek is verrassend, de taal zelf is direct, schommelend tussen moderne composities en rituele techno, tussen onderdompeling en afstoting.

‘Jung An Tagen houdt zich nauwelijks aan gevestigde conventies van ritme, melodie en klankkleur en lijkt de regels van de elektronische muziek te willen herschrijven. Wat een entree.’ — The Wire
14:00
Will Holder & Paul Abbott
Rosmarie Waldrops ‘Lawn of Excluded Middle’
Voorgedragen door Will Holder (stem) en Paul Abbott (drums).
Geïmproviseerde, vijftien minuten durende voordrachten van drie strofen van een langdurige, auditieve publicatie van Waldrops 31 strofen tellende gedicht uit 1993.
‘De gedichten zouden allemaal dialoogvormig genoemd kunnen worden, en reiken over een synaptische (en soms humoristische) kloof naar een potentiële “jij”’; waarbij het potentieel van die kloof te gemakkelijk vervuild wordt door een hang naar zinnen met een solide syntaxis.

Paul Abbott is muzikant en drummer. Hij speelt met echte en denkbeeldige drums, synthetische geluiden, performances, en schrijven: zo onderzoekt hij hoe bewegingen van geluiden, tekens en lichaam elkaar doen groeien. Recente en lopende samenwerkingen zijn o.a.: XT met Seymour Wright; XT+Anne Gillis; F.R.David, very good* met Will Holder; beweging/beelden met Keira Greene; Rian Treanor Duo; RP Boo Trio met XT; The Creaking Breeze Ensemble met Nathaniel Mackey.
Will Holder publiceert werk zowel mondeling als in druk — met aandacht voor de rol die partituren en notatie kunnen hebben op het lichaam als (sprekend en sociaal) document. Samen met Alex Waterman was hij co-uitgever van Yes But Is It Edible? The music of Robert Ashley for two or more voices (New Documents). Sinds 2007 is hij redacteur van F.R.DAVID, eenover de rol van lezen en schrijven in de kunst, dat mede wordt uitgegeven door uh books en KW, Berlin.
Rosmarie Waldrop is een Amerikaanse dichter, romanschrijver, vertaler, essayist, en co-editor en uitgever van Burning Deck Press. Lawn of Excluded Middle werd oorspronkelijk uitgegeven in 1993 (Tender Buttons), and later in de verzameling Curves to the Apple (New Directions, 2006).
15:00
Farida Amadou, Katharina Ernst, ASUNA en Clara de Asís [durational improv]
Deze set wordt live uitgezonden op P‑Node.
Tussen 15h en 18h worden vier improvisators uitgenodigd om drie uur lang samen te spelen. Het concert is bedoeld als open experiment, waarbij de spelers wordt gevraagd hun energie te doseren gedurende een ongebruikelijke duur. Het resultaat is een directe wisselwerking tussen de spelers tijdens de langgerekte performance, voorbij de traditionele boog van een geïmproviseerde set.

Farida Amadou is een autodidactische, impro-bassiste uit Luik, België. Sinds 2014 heeft ze opgetreden met onder meer Linda Sharrock, Steve Noble, Karl H. Bjora, Jasper Stadhouders, Onno Govaert, Eve Risser, Morgane Carnet, Philippe Lemoine, Timothée Quost, Julien Desprez, Anil Eraslan, Mette Rasmussen, Basile Naudet, Chris Pitsiokos, Alex Ward en Thurston Moore.
De in Berlijn wonende kunstenares Katharina Ernst begon op negenjarige leeftijd met drummen, met een vroege focus op polymetrische, vreemde en chaotische structuren. Ze studeerde abstracte schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen en begon tegelijkertijd te toeren met muziek- en performanceprojecten. In haar werk doorkruist ze de disciplines muziek, beeldende kunst en choreografie en viert ze een hybride begrip van de term‘compositie’.
Clara de Asís is een componist-performer die het raakvlak onderzoekt tussen akoestiek, ruimtelijkheid, alternatieve notatie en de fenomenologie van aandacht. Haar werk richt zich op geluidsperceptie, waarbij ze elektronica combineert met eigenzinnige combinaties van diverse materialen en gevonden voorwerpen. Naast haar solopraktijk heeft ze verschillende werken gecreëerd in samenwerking met andere kunstenaars en in langdurige samenwerkingsverbanden, zoals die met Rebecca Lane.
ASUNA is een Japanse geluidskunstenaar die eind jaren’90 in Tokio op zeer jonge leeftijd experimentele muziek begon te maken. Zijn eerste grote werk was de geluidsinstallatie Each Organ, die het concept ecologie herdenkt. Sindsdien heeft hij uitgebreid getoerd met projecten als 100 Toys en, meer recent, 100 Keyboards.
20:00
Charlemagne Palestine [@ Karmelietenkerk]
trancingggouttt
Een semiritueel concert door Charlemagne Palestine op het pijporgel van de Karmelietenkerk.
NB: dit concert vindt plaats in de Karmelietenkerk. Tickets voor dit concert kunnen afzonderlijk worden gekocht, maar de toegang is ook inbegrepen in het zondagticket en de festivalpas.

Componist, muzikant, sjamaan, beeldend kunstenaar en performer Charlemagne Palestine is zowel een iconische figuur van de New Yorkse undergroundscene als een kunstenaar wiens hedendaagse praktijk altijd bij de avant-garde hoort. Lang werd hij beschouwd als een pionier van de minimalistische muziek, een stroming waarmee hij zich nooit echt heeft vereenzelvigd. Hij omschrijft zijn praktijk liever als ‘maximalistisch’ of ‘spontaanimalistisch’.
Oscillation Bulletin Finale Episode

𝙈𝙖𝙮 𝙢𝙖𝙣𝙮 𝙢𝙤𝙤𝙣𝙨 𝙗𝙡𝙚𝙨𝙨 𝙪𝙨 𝙖𝙗𝙪𝙣𝙙𝙖𝙣𝙩𝙡𝙮 𝙬𝙞𝙩𝙝 𝙩𝙝𝙞𝙨 𝙥𝙤𝙨𝙩-𝙤𝙨𝙘𝙞𝙡𝙡𝙖𝙩𝙞𝙤𝙣 𝙝𝙖𝙯𝙚
Dear post-oscillation ::: o tempo generation,
As we’re writing this, six students from both the Université Laval Quebec and RITCS are working on their new sound pieces in the Q‑O2 HQ, creating an unsuspected pleasant sonic background for writing this last bulletin. The future waits just around the office’s corner, while at the same time the echoes of past weekend still reverberate through our heads. This fifth edition will undoubtedly stand the test of time: countless gripping performances, workshops, talks, hangouts, unsuspected gatherings, … a dream edition it has been. But what might linger on longest in our ever time-sensitive thoughts might be the micro-community we’ve been part of last weekend. A microcosmos of artists, partners (special thanks to Pieter and Maarten and the rest of the Needcompany team, Gert and the HISK crew, Père Stefano, and Charlemagne Palestine for his grandiose finale!), volunteers, interns (Sara, Marius, Han <3) and the audience that created the perfect circumstances for our celebration of sound. Time was on our side.
Head in the clouds, our hearts — the warmest,
The Oscillation Crew
2 d
Oscillation Bulletin Episode 4

Dear temporal specimen,
Is time a flat circle? Yesterday it felt more like a bouncing sphere — simultaneously droning, crackling, head-spinning on the HISK and Needcompany in the afternoon, aleatoric electronics, polyphonic chanting, audio flotsam at night. What is certain is that time has no compassion: it’s already the last day of our annual feast. But a grand finale awaits us, starting with improvised readings by Will Holder and Paul Abbott, and a concert by organ shaman Charlemagne Palestine as the icing on the cake of this final day (for which there are still some very last tickets available). In between these performances there is the durational improv set by Farida Amadou, Katharina Ernst, ASUNA and Clara de Asís, which will also be broadcast on P‑Node.
To dream away one more time at all yesterday’s splendor, please find an acrostic quiz report below (answers are artist’s names, or drinks available at the bar) :::
𝐎ur drone of the year
𝐒pellbindingly spinnin’ since 1969
𝐂hants that we need everyday
𝐈ncredible maginiary meetings between Hildegard von Bingen and Pauline Oliveros
𝐋et me please have one more of these at the MILL hangout
𝐋ate night aleatoric arrays
𝐀udio archeologist nr. 1
𝐓ime pockets FM melancholia summoner
𝐈deas we didn’t know we needed them
𝐎therworldy miniature meanderings
𝐍ot normal intonation virtuosity
(answers: ASUNA — Nur/Se performs Éliane Radigue — Younes Zarhoni — Clara Lévy — Zinnebir — Jung An Tagen — Mark Vernon — Maia Urstad — Jessica Ekomane — Maria Komarova — Clara de Asís & Rebecca Lane)
Bouncing, still,
The Oscillation Crew
Oscillation Bulletin Episode 3

|
Oscillation Bulletin Episode 2

Dear dwellers of the Holocene,
The time for Oscillation ::: o tempo has arrived. A dream opening night it has been: Limpe Fuchs & Valérie Vivancos’s inimitable playfulness and textural blending, Juliet Fraser and Newton Armstrong’s virtuoso detailism of Feldman’s Three Voices, Hans-Christian Dany’s cybernetic expansions, John McCowen’s heartwrenching cyclical droning and Felix Kubin’s ever-surprising imagination, … Along with the amiable atmosphere during the intermediate and after-hangouts in the MILL hall, it will be impossible to take us off our cloud in the coming days.
Time is on our side,
The Oscillation Büro