“De interactie van tonen, alsof een toon een levend wezen is. Ze kan zelf een complex spectrum bevatten of ze kan slechts een gereduceerde, transparante, of enkelvoudige trilling zijn. Maar ze wordt altijd beïnvloed door wat om haar heen in de periferie gebeurt, en er zijn altijd andere tonaliteiten aanwezig die haar toestand veranderen.”
— Catherine Lamb
Tuned Circuits, de 3de editie van Oscillation Festival, ontleent haar titel aan Daphne Oram, de elektronische componiste en uitvindster. In Orams werk en geschriften openbaart zich een mogelijke connectie tussen elektronische en biologische circuits, en een verlangen om fenomenen simultaan van verschillende kanten te bekijken. Het festival toont de praktijk en het fenomeen van het ‘stemmen’. ‘(Af/ont/in)stemmen’ is een van de fundamenten van muziekmaken. Denken vanuit het stemmen is denken in relaties: bewust zijn van dat het ene in consonantie of dissonantie bestaat met het andere; bewust zijn dat het ene het andere kleurt en beïnvloedt. Het is bewustzijn van van tijd, want stemmen vereist voortdurende ijking: wat nu in stemming is, zal dat niet blijven.
Oscillation — Tuned Circuits vindt plaats gedurende 4 dagen als een live uitzending vanuit MILL (Brussel) en andere locaties. Het festival is een mix van lezingen, performances en radio. Elke dag focust op een subthema: stemmen, als een beweging van convergentie; feedback, als een circulaire beweging die zichzelf versterkt; ontstemming, als een beweging van afleren en een voorwaarde voor herstel en hergeboorte. De openingsavond dragen we op aan Daphne Oram, wiens motto we enthousiast adopteren: “nieuwsgierigheid najagen zonder terughoudenheid”.
Oscillation Festival is een project van Q‑O2 werkplaats. Deze editie is te gast bij MILL met dank aan Needcompany en wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Stad Brussel, Österreichisches Kulturforum, Nederlandse Ambassade, Ictus.
De live audiostream is toegankelijk via deze website en wordt verspreid op verschillende onafhankelijke radiostations: Radio p‑node, The Listening Arts Channel, Radio Lyl, Radio Campus Bruxelles, Radio Helsinki, Colaboradio and Radio Shirley&Spinoza.
Specials
Naast live-streams van de concerten, talks en performances, bieden we exclusief een aantal teksten en video’s aan — let wel: de video’s zijn enkel gedurende het festival beschikbaar.
Festival Reader
Als onderdeel van het Oscillation Festival van dit jaar hebben we een reader gemaakt met teksten die inspirerend zijn geweest voor de kunstenaars van het programma en voor onszelf. Een papieren exemplaar kan besteld worden via info@q‑o2.be (5€ in België/8€ in Europa). Je vindt hem hier:
Aura Satz – Oramics: Atlantis Anew [video]
“We will be entering a strange world where composers will be mingling with capacitors, computers will be controlling crotchets and, maybe, memory, music and magnetism will lead us towards metaphysics.” — Daphne Oram (1971).
Deze film is opgevat als een kunstenaarsfilm en als homage aan Daphne Oram, een pionier in de Britse elektronische muziek en medeoprichter van de BBC Radiophone Workshop in 1958. De film portretteert Orams unieke uitvinding: de Oramics Machine, die nu te bewonderen is in het Museum voor Wetenschap in Londen. Ondanks het feit dat de componiste tekeningen gebruikte als basis voor haar‘handgemaakte’ elektronische muziek, blijft de beeldende kant van haar werk in de schaduw staan. De film brengt de misschien nu gedateerde technologische fantasie terug tot leven en herinterpreteert en vertaald het getekende geluidsmateriaal naar bewegend beeld. De soundtrack combineert Orams muziek met haar stem die citaten voorleest uit een eerste versie van het boek An Individual Note of Music, Sound and Electronics (1971).
People Like Us – The Mirror [video]
The Mirror is een live a/v‑performance die filmfragmenten combineert met unieke sampled-based muziek. Het onderzoekt via camera, de maskers die we dragen. Parallelle verhaallijnen zwermen over het scherm en ontkennen elke‘zeker’, vaststaand zijn, verhaal of moment in de tijd.
The Mirror zal gedurende wordt hele festivalperiode op vraag gestreamd.
Goodiepal & Pals – Bananskolen [video]
A video performance of Goodiepal & Pals performing “Bananskolen”
Bill Dietz – Each clap is always also for the world
De terugkeer van de wereld in al zijn geweld is altijd een bittere zaak. Niet dat het ooit echt weg is — alleen meer of anders naakt, en meer of minder voor ieder van ons in ongelijke mate.
Kunnen we, na een jaar zonder “live” concertapplaus, in ons eigen lawaai horen wat er al is? — Dat elk applaus ook altijd voor de wereld is.
De volgende 16 opnames van applaus van 19 februari 2020 tot 12 april 2021 zouden moeten worden afgespeeld bovenop / tijdens live applaus & vergezeld van hun citaten & deze notitie.
Met dank aan K. W.
- Bill Dietz, Florence, 18 april 2021.
23.04
Stellan Veloce – Tuning Harmonicas
Stellan Veloce – Tuning Harmonicas
Deze workshop vertrekt van de diatonische mondharmonica en duikt in stemmingen en collectieve improvisatie, met inspiratie uit de Sonic Meditations praktijk van Pauline Oliveros.
De techniek van de harmonica is gebaseerd op subtiele ritmische en timbrale variaties verbonden met de ademhaling van de speler. Met behulp van verschillende harmonica’s zullen we texturen onderzoeken die worden gegenereerd door combinatietonen, overblazen en boventonen, handresonantietechnieken, en verspringende ademhalingsritmes.
Er zal aandacht zijn voor de verschillende stemmingen van het instrument: van welgetemperde stemmen, tot zeventonige just intonation, tot verschillende voorbeelden van gecompromitteerde stemmingen tussen de twee. Indien interesse, zijn experimenten met aangepaste stemmingen mogelijk.
Instrumenten met verschillende stemmingen en klankkleuren zullen ter beschikking worden gesteld, maar deelnemers worden ook uitgenodigd hun eigen instrumenten mee te brengen.
Tijd: 14:00 – 18:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
Voertaal: Engels
In real life. Adres: Q‑O2, Koolmijnenkaai/Quai des Charbonnages 30 – 34, 1080 Brussels. Beperkt tot 5 deelnemers. COVID-19 protocol: harmonica’s worden schoongemaakt en gedesinfecteerd.

Stellan Veloce is een Sardijnse componist, performer en cellist die woont en werkt in Berlijn. Hen realiseert stukken voor akoestische instrumentale ensembles, en installaties of performances die zich richten op timbre, textuur en herhaling.
24.04
Farida Amadou – Free Improvisation
Farida Amadou – Free Improvisation
De basis voor deze workshop is collectieve vrije improvisatie, om de individuele muzikale talen van elke deelnemer te exploreren. Deze zijn de kern voor een reeks oefeningen in collectieve improvisatie.
Open voor iedereen die een instrument speelt, zonder onderscheid in niveau of opleiding. Eerdere ervaring met improvisatie is niet vereist.
Tijd: 14:00 – 18:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
In real life. Adres: Wild Gallery, Avenue du Pont de Luttre 72, 1190 Vorst. Graag je instrument vermelden.

Farida Amadou is een in Brussel wonende muzikante en performer. Dankzij haar elektrische bas proeft ze sinds 2011 van een brede waaier aan stijlen en genres. Ze volgende een grillig en avontuurlijke weg doorheen blues, jazz en hiphop, om haar focus te verbreden naar free jazz en improv. Ze vestigde zich zo als wat een gerenommeerd muziekmagazine‘het aanstormende Belgische talent in de internationale scene’ noemde, waarbij ze samenspeelde met legendes als Linda Sharrock, Steve Noble en Mette Rasmussen. Avontuur en openheid zijn de sleutels, of het nu Peter Brötzman of Cocaine Piss is, voor Amadou zijn er geen grenzen of limieten in muziek.
25.04
Myriam van Imschoot & Andreas Halling – Chorus/Insecting
Myriam van Imschoot & Andreas Halling – Chorus/Insecting
Geluidskunstenares Myriam Van Imschoot & zanger Andreas Halling geven een workshop die geïnspireerd werd door onder meer krekelgeluiden, cicadazwermen en liederen van sprinkhanen — geplukt uit een vibrerende geluidswereld.
De 4 uur durende sessie draait rond luisteroefeningen en rond stridulatie — de wijze hoe bvb. krekels geluid produceren door vleugels tegen elkaar te wrijven — en hoe die als menselijke lichaam toe te passen. Het doel bestaat erin samen een gedeelde ‘taal’ te vinden, en en passant te proeven van een systeem dat polyritmiek en nauwelijks hoorbare, hybride geluidscommunicatie faciliteert.
Tijd: 14:00 – 18:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
In real life. Beperkt to 20 deelnemers. Adres: Wild Gallery, Avenue du Pont de Luttre 72, 1190 Vorst.

Myriam Van Imschoot spitst zich toe op de geluid-ecologie van geluidsinstallaties, performances en films. Via audio-mimesis is ze geëvolueerd naar technieken die de menselijke en dierlijke wereld samenbrengen. Haar benadering combineert fysieke, auditieve en sonische gevoeligheden.
Andreas Halling is zanger en co-artistiek directeur van Hyoid voices, een in Brussel gevestigd hedendaags muziekensemble dat bekend staat om zijn transdisciplinaire samenwerkingen.
26.04
Liew Niyomkarn – Gentle Spring Roll
Liew Niyomkarn – Gentle Spring Roll
Gentle Spring Roll is een actieve luisterworkshop waarin loempia’s worden bereid. De deelnemers bouwen een culinair bewustzijn op door zich te concentreren op geluid en op het lichaam tijdens het maken van voedsel. Het luisteren zal zich uitstrekken naar de energie van voedsel, de atmosfeer van de ruimte en het collectief produceren van geluid.
De workshop bestaat uit 3 delen:
1. voorbereiding van het lichaam: het langzaam in een kalme en bewuste staat brengen dankzij ademhalingsoefeningen.
2. mediteren met het geluid van de ingrediënten.
3. het rollen: langzaam loempia’s maken.
Tijd: 19:00 – 22:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
Voertaal: Engels
Online. Beperkt tot 10 deelnemers. Deelnemers krijgen vooraf een lijst met ingrediënten die ze moeten kopen (onderdeel van het avontuur) — het is aangeraden om zich op tijd in te schrijven opdat er tijd is om de ingrediënten te vinden.

Liew is geluidskunstenaar met een interesse in luisterpraktijken, alternatieve stemmingen, en geluidswandelingen. Ze verkent het gedeelde bewustzijn van mensen en niet-mensen, akoestische ecologie en kosmologie. Met synthesizers, field recordings en teksten, herconfigureert ze standaard narratieven tijdens performances, radiostukken en installaties.
27.04
Aela Royer – Vocal Lab
Aela Royer – Vocal Lab
Deze workshop is een laboratorium waarin de relatie tussen stem, onszelf en technologie onderzocht wordt. Door de stem te benaderen als een synthesizer, en er dezelfde strategieën op toe te passen. Het verbreedt de opvattingen over zingen en onderzoekt een een minimale en abstracte esthetiek die gewoonlijk wordt toegeschreven aan elektro-akoestische muziek.
Tijd: 14:00 – 18:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
In real life. Beperkt tot 10 deelnemers. Adres: Wild Gallery, Avenue du Pont de Luttre 72, 1190 Vorst. Ervaring in stem- en lichaamspraktijk is aanbevolen; maar niet verplicht.

Aela Roger experimenteert met acapella en stemsynthese. In plaats van haar stem te manipuleren met behulp van machines, traint ze haar stem in assimileren van de synthesizer. Ze bevraagt zo waar menselijkheid stopt en technologie begint.
27.04
Olivia Jack – Live Coding Visuals
Olivia Jack – Live Coding Visuals
Inleiding tot live codering met behulp van de webgebaseerde videosynthesizer Hydra. Geïnspireerd door analoge modulaire synthese, maakt die het mogelijk om meerdere visuele bronnen (oscillatoren, camera’s, applicatievensters, videostreams op afstand) te transformeren, moduleren en componeren door sequenties van functies te combineren.
Tijd: 19:00 – 22:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
Voertaal: Engels
Online. Beperkt tot 10 deelnemers. Laptop of computer en koptelefoon zijn noodzakelijk.

Olivia Jack is programmeur en kunstenaar die werkt met open-source software, cartografie, live coding, en experimentele interfaces. Ze is de ontwikkelaar van verschillende browser-extensies waaronder Hydra (een video synthesizer), PIXELSYNTH, Pixeljam (collaboratieve code editor) en LiveLab (peer-to-peer media router). Haar live sets onderzoeken algoritmische representaties van onvoorspelbare en chaotische systemen, en het van het coderen als rommelig proces.
28.04
Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi & Raoul Carrer – Agripuncture / Sore Spot Singing
Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi & Raoul Carrer – Agripuncture / Sore Spot Singing
In deze workshop op de daktuin van Q‑O2 heten Esther Mugambi, Raoul Carrer en Sarah van Lamsweerde je welkom bij een tijdige afsluiting van winterslaap, lockdown en ziekte. Geen eerdere muzikale of botanische ervaring is vereist, maar kom voorbereid om fysiek en vocaal te worden. We zullen ons lichaam verwennen met geluid en plantenheling, blootsvoets op het mos tapijt lopen, handen wrijven met bladeren en zingen in frequenties die stedelijke en natuurlijke omgevingen met elkaar verbinden, met als doel het creëren van het begin van een collectief Sore Spot Lied.
Tijd: 14:00 – 18:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
Voertaal: Engels
In real life, buiten. Adres: Q‑O2, Koolmijnenkaai/Quai des Charbonnages 30 – 34, 1080 Brussels. Beperkt tot 7 deelnemers.

Sarah van Lamsweerde maakt performances, publicaties en installaties die de relatie verkennen tussen taal, lichaam en beeldcultuur. Zij werkt op langdurige basis samen met een aantal “peer groups, en richtte in 2010 Stichting Tre Tigri op, een platform voor het realiseren en stimuleren van interdisciplinaire projecten, waar ook Esther Mugambi deel van uitmaakt.
Esther Mugambi is een interdisciplinair maker en zangeres van Australisch-Keniaanse afkomst. Esther denkt in beelden en schrijft muzikaal. Ze doorkruist moeiteloos allerlei grenzen, of ze nu landelijk, ethnisch, sociaal of cultureel zijn. Haar instrumentarium bestaat uit een glasheldere stem, een kritische blik en veel humor.
Raoul Carrer bracht het grootste deel van zijn leven door in Afrika (Bénin, Zuid-Afrika, Mali ) en verhuisde in 2012 naar Frankrijk. Raoul combineert zijn danspraktijk met een artistiek onderzoek rond de urbane cultuur die hem stimuleert om verder in muziek, beat-making, mode en video te duiken.
28.04
Celeste Betancur – Live Coding Sound
Celeste Betancur – Live Coding Sound
Platforms and practices for sound live coding ensembles.
Estuary is een platform voor collectieve live codering. Browsers worden geherprogrammeerd met behulp van de functionele programmeertaal Haskell, om ze te transformeren met behulp van een taal-neutrale of meertalige aanpak. De workshop focust op strategieën voor online jams en ensembles. Ze introduceert Tidalcycles en CQenze, een esoterische dialect van Tidal.
Tijd: 19:00 – 22:00
Prijs: € 15
Inschrijven: info@q‑o2.be
Online. Beperkt tot 10 deelnemers. Geen eerdere ervaring vereist. Laptop of computer en koptelefoon zijn noodzakelijk.

Celeste Betancur is multi-instrumentalist, gitarist, Master in digitale kunst. Voor ITM Medellin is onderzoekt ze didactiek in coderen en programmeren, is verantwoordelijk voor de educatieve platforms. Daarnaast ontwikkeld ze mens-machineinterfaces. Celeste is een transgender vrouw, getrouwd en heeft twee kinderen.
20:00
Anna Steiden [talk]
Anna Steiden [talk]
Tuned Visions: The British Electronic Music Pioneer Daphne Oram
De componiste Daphne Oram (1925−2003) was één van de pioniers in de Britse elektroakoestische muziek. Ze was naast één van de mede-oprichters van de BBC Radiophonic Workshop (1958−1998), de uitvindster van de Oramics-synthesizer: een foto-elektrisch gestuurd instrument dat tekeningen omzette in geluid. Dit gesprek geeft inzicht in haar meest productieve periode: het opzetten van haar eigen studio in Kent eind jaren 50, haar uitvinding en de pulicatie van het boek An Individual Note: Of Music, Sound and Electronics eind jaren 70.
In Engels.

Anna Steiden is een musicologe en muzikante. Haar onderzoek spitst zicht toe op elektronische en elektroakoestische muziek, culturele aspecten van muziekgeschiedschrijving en gender studies. Sinds 2010 produceert Steiden de maandelijkse radioshow van international network female:pressure op het onafhankelijke Radio Orange 94,0.
20:30
Aura Satz – Oramics: Atlantis Anew
Aura Satz – Oramics: Atlantis Anew
“We will be entering a strange world where composers will be mingling with capacitors, computers will be controlling crotchets and, maybe, memory, music and magnetism will lead us towards metaphysics.” — Daphne Oram (1971).
Deze film is opgevat als een kunstenaarsfilm en als homage aan Daphne Oram, een pionier in de Britse elektronische muziek en medeoprichter van de BBC Radiophone Workshop in 1958. De film portretteert Orams unieke uitvinding: de Oramics Machine, die nu te bewonderen is in het Museum voor Wetenschap in Londen. Ondanks het feit dat de componiste tekeningen gebruikte als basis voor haar ‘handgemaakte’ elektronische muziek, blijft de beeldende kant van haar werk in de schaduw staan. De film brengt de misschien nu gedateerde technologische fantasie terug tot leven en herinterpreteert en vertaald het getekende geluidsmateriaal naar bewegend beeld. De soundtrack combineert Orams muziek met haar stem die citaten voorleest uit een eerste versie van het boek An Individual Note of Music, Sound and Electronics (1971).

Aura Satz’ werk omvat zowel geluid, film, performance en sculptuur en de verloren kunst van het buikspreken. Ze formuleert zo een verspreide, uitgebreide en dialogische notie van de stem. Ze onderzocht verschillende technologieën in relatie tot muziekschriftuur en coderingen, en hoe deze standardisering tegenwerken. Zo creëert ze nieuwe geluidsvormen, en nieuwe manieren van luisteren naar de andere.
20:40
Works by Daphne Oram
Works by Daphne Oram
Een greep uit Daphne Orams brede oeuvre, dat ze produceerde na het vertrek uit de BBC in januari 1959. Haar werk werd na haar overlijden integraal uitgebracht op Oramics Compilation (Paradigm Discs). Orams muziek is uniek: ze combineerde verschillende technieken en stijlen, en sprong moeiteloos tussen musique concrète, tape muziek, eigentijdse compositie en pop muziek. Haar werk omspant immersieve, multichannel composities, film‑, theatermuziek, installaties, beeldende kunst, speelse interludes, commerciële opnames en studio-experimenten. Deze hommage geeft een uniek inzicht in haar visionair geluidsuniversum.
Live spatialisation & broadcast door Caroline Profanter
Playlist:
1. Rockets In Ursa Major (Excerpt 1)
2. Purring Interlude
3. Purple Dust
4. In a Jazz Style
5. Pulse Persephone
6. Four Aspects
7. Episode Metallic
8. Bird of Parallax
9. Rockets in Ursa Major (Excerpt 3)

De componiste Daphne Oram (1925−2003) was één van de pioniers in de Britse elektroakoestische muziek. Ze was naast één van de mede-oprichters van de BBC Radiophonic Workshop (1958−1998), de uitvindster van de Oramics-synthesizer: een foto-eleketrisch gestuurd instrument dat tekeningen omzette in geluid.
21:30
Jessica Ekomane
Jessica Ekomane
Op de openingsavond presenteert Jessica Ekomane een titelloos hoorspel. Gecomponeerd uit eenvoudige sinustonen zet het ritmische perceptie in een ruimte centraal. Het onderzoekt de verhouding tussen de perceptie van het individuele en de perceptie van het geheel en hoe betekenis zich vormt. Het exploreert hoe eenvoudige ruis een stuk kan transformeren tot een complexe ritmische en harmonische structuur.

Jessica Ekkoma is een elektronische muzikante en geluidskunstenares. Haar quadrafonische performances zoeken een fysieke catharsis door psycho-akoestische spielerei, door de te goochelen met de notie van ritme en door de grenzen tussen noise en melodie uit te wissen. Ze onderzoekt zo de relatie tussen individuele en collectieve perceptie, en stelt de vraag naar hoe maatschappelijke paradigma’s luisterervaringen bepalen.
22:00
People Like Us
People Like Us
The Mirror is een live a/v‑performance die filmfragmenten combineert met unieke sampled-based muziek. Het onderzoekt via camera, de maskers die we dragen. Parallelle verhaallijnen zwermen over het scherm en ontkennen elke ‘zeker’, vaststaand zijn, verhaal of moment in de tijd.
The Mirror zal gedurende wordt hele festivalperiode op vraag gestreamd.
Daarnaast presenteert People Like Us een wervelend live radiomix met samples uit zowel pop als experimentele muziek, als een antwoord op de thema’s van het festival.

Sinds 1991 werkt de Britse kunstenares Vicki Bennett met audiovisuele collage. Ze wordt gezien als een pionier in het nog steeds groeiende gebied van sampling, toe-eigening en het cut-ups van found footage en archieven. Als People Like Us specialiseert Bennett zich in het manipuleren en bewerken van originele bronnen uit zowel de experimentele als de popmuziek, film en radio. Ze verdedigt zo de vrije toegang tot archieven voor creatief gebruik. In 2006 was zij de eerste kunstenaar die onbeperkte toegang kreeg tot het volledige archief van de BBC.
15:00
Pierre Deruisseau [talk]
Pierre Deruisseau [talk]
A Musical Cosmos
Is de kosmos te horen in muziek? Is muziek haar kloppend hart?
Deze lezing exploreert de ongekende verbanden tussen westerse muziek en de geschiedenis van de astronomie – en bevraagt de onze menselijke “behoefte aan de kosmos”. Deruisseau toont en samplet muziek van oude rituelen tot de hedendaagse populaire muziek, zoals jazz, ambient en verschillende soorten zogenaamde “klassieke” muziek.

De afgelopen tien jaar ontwikkelde Pierre Deruisseau het Astrophonie-programma: een Boeiend en verrassend onderzoek naar de mythologische ruimtes in muziek, dat het midden houdt tussen verhaal, lezing en luistersessie.
16:30
Aela Royer
Aela Royer
In KAOSS : the singing of a synth stelt Aela Roger de synthesizer voor als een levend wezen, met een eigen stem, en waarmee je in dialoog kan gaan en waarmee je samen kan zingen. De twee stemmen ontmoeten elkaar in een duet waarin een continu afstemmen en samenspel ontstaat tussen de verschillen en gelijkenissen. Kan je jezelf verliezen in de aard van de zanger, of in je eigen stem wanneer je je probeert samen te zingen met een machine?

Aela Roger experimenteert met a capella en stemsynthese. In plaats van haar stem te manipuleren met behulp van machines, traint ze haar stem in assimileren van de synthesizer. Ze bevraagt zo waar menselijkheid stopt en technologie begint.
17:00
Yannick Guédon
Yannick Guédon
a s p e _
Hoe luisteren we, hoe horen we binnenkant van een noot? Hoe bepaalt het innerlijk luisteren van de zanger, een toonladder, gezongen door anderen? We proberen te zingen wat we ooit hoorden, wat we nu horen, wat we zouden horen.
Uitgevoerd door Catherine Lamb, Rebecca Lane, en Yannick Guédon. Live opgenomen in Berlijn door Adam Asnan.

Yannick Guédon is componist, zanger en performer. Zijn werk legt zich toe op micro-variaties in timbre en op de subjectiviteit van tijd en stilte. Cruciaal hierin is de plaats en context van een muzikale situatie.
18:00
Catherine Lamb [talk]
Catherine Lamb [talk]
On Impurities
“De spiraal is een poging om de chaos te beheersen. Het heeft twee richtingen. Welke positie neem je zelf:in de periferie of in de vortex? Beginnen aan de buitenkant is de angst om de controle te verliezen; het naar binnen kronkelen is een verstrakking, een terugtrekken, een verdichting tot het punt van verdwijnen. Beginnen in het centrum is bevestiging, de beweging naar buiten is een voorstelling van geven, en de controle opgeven; van vertrouwen, positieve energie, van het leven zelf.”
–Louise Bourgeois, Spiral
In deze lezing behandelt Catherine Lamb het perspectief in relatie tot onzuiverheden, in het bijzonder in het licht van individueel/cultureel musiceren via herkenbare vormen binnen de harmonische ruimte. Schoonheid is iets wat zowel vereerd als gevreesd moet worden, maar de patronen waarin we deze ervaringen doorkruisen informeren onze gedeelde realiteit.

Catherine Lamb is een componiste wiens onderzoek draait rond de interactie tussen tonen, het spel tussen vorm en schaduw, fenomologische expansie, de architectuur van het liminale, spanningsveld tussen ‘binnen’ en ‘butien’, en de kunst van de lange introductie. Op jonge leeftijd leerde ze muziek spelen, en verliet later het conservatorium om in Hindustani muziek te studeren in Pune (Indië). Ze studeerde af onder James Tenney en Michael Pisaro op het legendarische CalArts (LA), waar ze haar onderzoek ontwikkelde. Ze werkte onder meer samen met Laura Steenberge en Julia Holter.
18:30
Charlie Usher
Charlie Usher
Pianostemmers: de ‘bloei’, de geboorte van tonale ontplooiing; waar ‘chiff’ gebeurt: de expansie van overgaande geluiden door de oorspronkelijke oscillation binnen het tonale corpus / Juliana Spahr: elke mogelijke relatie schurkt zich tegen de andere / Radical Software: een x met een cirkel errond, het Xerox teken, het tegengestelde van copyright, dat ‘kopiëer!’ betekent. The Slow Gaze, een touch scroll, een scherpe zoem, een jump cut / tweelingpiano’s, de intervallen fonkelen, insluiten, uitstemmen.

Charlie Usher is een Britse componist. Hij werkt met authentieke culturele samples, roterende, zelfgebouwde speaker-installaties, live instrumenten, gedetailleerde montage-aanwijzingen en horizontale tijdsstructuren.
19:15
circuits#1
circuits#1
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interviews met Maika Garnica, Farida Amadou.
20:00
Maika Garnica
Maika Garnica
In Audible Change in Air Pressure laat beeldhouwster en muzikante Maika Garnica de golven van haar zelf-gebouwde keramieken instrumenten galmen door hen tactiel te benaderen: dankzij lucht, vloeistoffen en korrelig materiaal. Garnica denkt in resonantie: golven verbeeldend die door, rond en in haar instrumenten bewegen. De scherpe en geschubde klei herbergt performatieve mogelijkheden, zowel als sculptuur, of als instrument.

Maika Garnica is een Belgische beeldhouwster en muzikante die de relatie tussen omgeving, publiek en kunstenaar onderzoekt. Ze gebruikt prototypes om de complexe relatie tussen vorm en materie te begrijpen, en bevraagt daarbij de positie van een lichaam als communicerend orgaan. Afhankelijk van de context beweegt haar werk zich spontaan doorheen het continuum sculptuur-gebruiksvoorwerp-geluidsinstallatie.
20:30
Goodiepal & Pals
Goodiepal & Pals
Goodiepal & Pals is voorbeeld van ‘kunst als vermomming voor maatschappelijke verandering’: een vluchtelingenorganisatie in de gedaante van een eigentijdse Tek-Rock-Band — met Goodiepal aan het roer. De band is nu 2,5 jaar actief en toerde intensief door Europa.

Goodiepal is al 30 jaar een spilfiguur in de Scandinavische scene van theoretische computer- en protestmuziek. Als zogenaamde ‘artist’s artist’, onderzocht Goodiepal radicale, nieuwe computertechnologie en mediakunst.
21:15
circuits#2
circuits#2
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interview met Sajjra Xhrs Galarreta, mix door Niels Latomme.
22:00
Farida Amadou
Farida Amadou
Live solo improvisatie voor elektrische bas.

Farida Amadou is een in Brussel wonende muzikante en performer. Dankzij haar elektrische bas proeft ze sinds 2011 van een brede waaier aan stijlen en genres. Ze volgende een grillig en avontuurlijke weg doorheen blues, jazz en hiphop, om haar focus te verbreden naar free jazz en improv. Ze vestigde zich zo als wat een gerenommeerd muziekmagazine ‘het aanstormende Belgische talent in de internationale scene’ noemde, waarbij ze samenspeelde met legendes als Linda Sharrock, Steve Noble en Mette Rasmussen.
22:30
Jonáš Gruska [talk]
Jonáš Gruska [talk]
Fungal Paths
Een duik in de wondere wereld van de mycologie, oftewel de paddenstoelkunde. Gruska zal je meenemen naar zijn vroege jaren als paddenstoelenzoeker, aangestoken door zijn grootouders, en zal letterlijk zwammen over onder meer het koken van parasolzwammen in de bossen van Bratislava, het kweken van oesterzwammen op afval, laboratoriumwerk en medicinale paddenstoelen.

Jonáš Gruska is een audiofiel en toegewijd mycoloog. Zijn werk spitst zich toe op chaotische en polymetrische ritmes, niet-conventionele stemmingen, en een onderzoek naar psycho-akoestische eigenschappen van geluid en field recordings. Hij bouwde verschillende site-specifieke installaties, die de eigenstemmingen van ruimtes en materialen onderzoeken. In 2011 startte hij culturele vrijhaven, label en hardware bedrijfje LOM.
23:00
Sajjra Xhrs Galarreta
Sajjra Xhrs Galarreta
Melismas (voices modulated by Anatolian landscapes)
In Demre (Antalya) zingen muezzins vanop de minaretten tegelijkertijd dezelfde “Ezan”. Op sommige heuvels en wegen kunnen de tijdsverschillen worden waargenomen als een uit de toon vallend en aritmisch canon, gemoduleerd door het berglandschap. De melismen lijken te resonerenmet de beweging van de zee, die ze bulderend begeleidt vanuit het geërodeerde marmer.

Sajjra Xhrs Galarreta is een Peruviaanse muzikant, componist en installatiekunstenaar. Hij onderzoekt en belicht de akoestische kwaliteiten van lichamen en ruimtes, en vertaalt onwaarneembare fysische fenomenen naar een hoorbare dimensie — zoals elektromagnetische velden, sub-aquatische geluiden of oto-akoestische uitzendingen.
15:00
Pierre Deruisseau [talk]
Pierre Deruisseau [talk]
In the Spirit We(‘re) Play(ed)
In de jaren 70 bloeit in de Verenigde Staten muziek die door amateurs “spirituele jazz” wordt genoemd. Maar welk verband bestaat er tussen geest(en) en muziek? En welke rol hebben de sterren daarin? Waarom werd zogenaamde ‘siderische’ muziek voer voor de geest?
Dit gesprek gaat in op de vele mythologieën die deze thema’s verbinden en slaat de brug tussen de Afrikaanse rituele met spirituele jazz uit de VS.
In Frans.

De afgelopen tien jaar ontwikkelde Pierre Deruisseau het Astrophonie-programma: een boeiend en verrassend onderzoek naar de mythologische ruimtes in muziek, dat het midden houdt tussen verhaal, lezing en luistersessie.
16:30
Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi & Raoul Carrer
Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi & Raoul Carrer
Het project Agripuncture / Sore Spot Songs is geïnspireerd door naoorlogse overwinnings-tuinen, Vedische mantra’s en kruiden geneeskunde. Tijdens performatieve “Agripuncture” workshops nodigen Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi en Raoul Carrer lokale gasten uit om de zere plekken in de stad te beleven en na te denken hoe we daar collectief voor kunnen zorgen.
Concreet wordt de wijkplattegrond vertaald naar de daktuin van Q‑O2, en worden nieuwe en oude liederen gezongen over de Kanaalzone tussen bodembedekkers en kruiden met medicinale eigenschappen.

Sarah van Lamsweerde creëert performances, publicaties en installaties die de relatie verkennen tussen taal, lichaam en beeldcultuur. Zij werkt op langdurige basis samen met een aantal “peer groups, en richtte in 2010 Stichting Tre Tigri op, een platform voor het realiseren en stimuleren van interdisciplinaire projecten, waar ook Esther Mugambi deel van uitmaakt.
Esther Mugambi is een interdisciplinair maker en zangeres van Australisch-Keniaanse afkomst. Esther denkt in beelden en schrijft muzikaal. Ze doorkruist moeiteloos allerlei grenzen, of ze nu landelijk, etnisch, sociaal of cultureel zijn. Haar instrumentarium bestaat uit een glasheldere stem, een kritische blik en veel humor.
Raoul Carrer bracht het grootste deel van zijn leven door in Afrika (Bénin, Zuid-Afrika, Mali) en verhuisde in 2012 naar Frankrijk. Raoul combineert zijn danspraktijk met een artistiek onderzoek rond de urbane cultuur die hem stimuleert om verder in muziek, beat-making, mode en video te duiken.
17:00
Jeroen Uyttendaele
Jeroen Uyttendaele
In tabling worden opnames van wind en noise van buiten de concertplek in de ruimte geïnjecteerd en gefilterd door zelfgemaakte speakers en resonatoren. Ze bestaan uit metaal, kristal, glas en keramiek. Micro’s registreren de resonatoren en worden opnieuw naar de objecten gestuurd om zo een continu veranderende soundscape van feedback en resonantie te creëren.

Jeroen Uyttendaele maakt audio-visuele instrumenten, installaties en geluidscomposities. Zijn praktijk balanceert tussen een proces van sculpturale ontwikkeling van een ‘instrument’ en de toepassing van dit instrument in een temporeel en ruimtelijk arrangement. Jeroen is stichtend lid van iiinitiative, een kunstenaarsplatform gespecialiseerd in uitvinding van nieuwe instrumenten en presentatievormen.
17:30
Goodiepal [talk]
Goodiepal [talk]
Goodiepal vertelt over hoe je een onafhankelijk rock ’n’ roll-label draaiende houdt in een tijd die gedomineerd wordt door slechte heruitgaves, verachtelijke clubs en amoreel internet. Hij stelt zich de vraag hoe je feedback in de maatschappij kan creëren.
In Engels.

Goodiepal is al 30 jaar een spilfiguur in de Scandinavische theoretische computer- en protestmuziek. Als zogenaamde ‘artist’s artist’, onderzocht Goodiepal radicaal nieuwe computertechnologie en mediakunst.
18:00
Cathy van Eck
Cathy van Eck
Klangverordnung (2012)
Veel geluiden werden verboden de afgelopen eeuwen, zoals roepen en zingen in het openbaar, motorgeluiden, het uitkloppen van tapijten, claxonneren en blaffende honden. Componiste Cathy van Eck herintroduceert deze geluiden, na jaren stilte, in de stad. Door hun lange afwezigheid, transformeerden deze geluidslijken. Ze projecteert ze met behulp van twee oranje speakers in de openbare ruimte tot zich een choreografie van geluidsprojectie in de stad ontwikkelt.

Cathy van Eck componeert verbindingen tussen dagdagelijkse objecten, menselijke performers en geluid. Ze is geïnteresseerd in de omzetting van beweging in ongewone, verrassende of poëtische relaties tot geluid. Het resultaat zou peformatieve geluidskunst kunnen heten, omdat het aspecten uit performance, elektronische muziek en beeldende kunst samenbrengt.
18:30
Lázara Rosell Albear
Lázara Rosell Albear
Unsurrounded XX1
back to the future
black to the future
Deze wervelende performance deconstrueert, vernietigt en vernieuwt 20 muziekgeschiedenis, door niet-westerse muziekgeschiedenis te injecteren met afro-Cubaanse polyritmiek, afrofuturisme, elektronica, field recordings, stem, trompet en visuals.
Dit project is een solo performance waarin geluid, beweging, visuals en woorden met elkaar clashen. Elke voorstelling geeft nieuwe input is de basis voor nieuwe samenwerkingen met andere performers, muzikanten, kunstenaars, ruimtes, individuen en dieren.

Lázara Rosell Albear is een Cubaans-Belgische kunstenares met een transversale praktijk, die geluid, performances, evenementen en films omvatten. Ze onderzoekt beweging, migratie, transformatie, interactiviteit en de gevolgen ervan op de menselijke conditie. Eerder dan een keuze te maken tussen verschillende media, streeft Rossel Albear naar een gelaagde en totale onderdompeling.
19:00
circuits#3
circuits#3
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interviews met Billy Roisz, Olivia jack & Celeste Betancur, live mix Lendl Barcelos.
20:00
Lendl Barcelos
Lendl Barcelos
Listening Past
Waarom luisteren we? Naar wat? Listening Past is een lecture-performance die stiekem een alibi is om voorlopig ongekende lijnen uit te tekenen die aangeven dat de toekomst lekt. Traditioneel opgevatte, homogene tijd vooronderstelt een standaard, voortschrijdende tijdslijn waarin het volgende steeds na het vorige komt. Echter… wat met de ontelbare momenten van verstoorde tijd waarin de toekomst (mis)gelezen werd door achterom te kijken?
In Engels.
Een programma noot als live-streaming is beschikbaar in het Frans, Nederlands en Engels.

Lendl Barcelos is een ‚katafysicus/a, audio archivaris en goedlachse kunstenares/naar. Hun onderzoek en teksten spitsen zich toe op aurale culturen en luisterpraktijken die losstaan van het oor. |end| dj’t, schertst met choreografen Sanna Blennow en Sandra Lolax, bezweert demonen in samenwerking met Deca Mukhtar-Tawheed en Amy Ireland, en zet zin(geving) buitenspel samen met Marc Couroux, Valentina Desideri en Myriam Lefkowitz.
20:30
Catherine Lamb, Bryan Eubanks & Rebecca Lane
Catherine Lamb, Bryan Eubanks & Rebecca Lane
Prisma Interius (2016−2018) is een negendelige compositiereeks van Catherine Lamb, met de secondary rainbow synthesizer als ankerpunt. Dit instrument slaat de brug naar de wereld die buiten ligt dankzij filters die meteen reageren op dat er akoestisch gebeurd in de omgeving. Het instrument breidt de harmonische ruimte en vormen in muziekstukken uit om de grenzen van het luisteren af te tasten.
Prisma Interius IV extrapoleert alle basiselementen uit de reeks in een gebalde vorm. Lamb betrok in deze intieme ervaring dichte vrienden, die het stuk uitvoeren als een klein ensemble (in dit geval: Bryan Eubanks en Rebecca Lane). Het stuk transformeert zo in een continu evoluerende en open muziekstuk.
Live opgenomen in Berlijn door Adam Asnan.

Catherine Lamb is een componiste wiens onderzoek draait rond de interactie tussen tonen, het spel tussen vorm en schaduw, fenomologische expansie, de architectuur van het liminale, spanningsveld tussen ‘binnen’ en ‘buiten’, en de kunst van de lange introductie. Op jonge leeftijd leerde ze muziek spelen, en verliet later het conservatorium om in Hindustani muziek te studeren in Pune (Indië). Ze werkte onder meer samen met Laura Steenberge en Julia Holter.
Bryan Eubanks is een muzikant en componist en begenadigd improvisator. Hij creëerde elektronische en akoestische werken voor kleine ensembles, solo-instrumenten, computers en elektronica. Daarnaast is bouwt hij zelf instrumenten en is gekend voor het opzetten van dymanische concertreeksen in Berlijn.
Rebecca Lane is een muzikante die intonatie en tonale perceptie onderzoekt, met een bijzondere aandacht voor de vraag hoe specifieke samenwerkingstechnieken nieuwe acties laten ontstaan. Hiertoe maakt ze gebruik van verschillende fluiten, stem en objecten.
21:30
circuits#4
circuits#4
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interview met Lucrecia Dalt, live ambient mix.
22:00
Lucrecia Dalt
Lucrecia Dalt
Met het 7de album No era sólida (2020) vond Lucrecia Dalt een nieuwe planeet in haar universum. Ze omarmde introspectie en het moment waarop men opgaat in puur geluid. Doorheen dit transcendente creatieproces verscheen Lia: het nabeeld van een kunstenaar, bezeten door mimetische impulsen. Taal verwordt tot expressieve en abstracte materie, verweven in ritmische spasmen en spookachtige echo’s. De plaat is de soundtrack van een godde‑, wetteloos en ontembaar wezen, geketend aan geluidshardware.
Live opgenomen in Berlijn door Adam Asnan.

Lucrecia Dalts metalen composities herdenken de mogelijkheden van materie en ‘zijn’. De Colombiaanse muzikante en geluidskunstenares verwierf haar plek in de hedendaagse avant-garde en elektronische muziek door eeuwenoude vragen te kanaliseren in een heel eigen en transgressief muzikaal idioom. Vanuit haar studio in Berlijn diept Dalt subtiele referenties uit poëzie, fictie, geologie en verlangen, die zich ontplooien en resoneren in haar muziek.
22:45
Billy Roisz
Billy Roisz
Gimme More Noise
Play black. Feed Back. Opnieuw en opnieuw. Enzoverder en verder. De feedback cloud groeit en groeit, tot het zichzelf als geluid ontlaadt opdat elektrische stormen opnieuw kunnen groeien enzoverder en zo voort.
Een beeldbuis, een elektrische bas, een contrabas, 2 synchronisators, video- en geluidsmixers, een zelfgebouwde en ‑geprogrammeerde computer, en een dierentuin aan geluidstoestelletjes die elkaar voeden. Ze vieren een prachtig noisefestijn, transformeren in soundscapes en in abstract bewegend beeld.

Billy Roisz is gespecialiseerd in videofeedback en de interactie tussen video en geluids, waartoe ze geluids- en beeldtechnologie samenbrengt.
23:30
Olivia Jack & Celeste Betancur & Guests
Olivia Jack & Celeste Betancur & Guests
Flujos is een performance waarin live codering en bewegingen van een computermuis een meanderende (web)site-specifieke soundscape produceren. Om het optreden te zien en te horen, bezoek de website https://ojack.xyz/flujos. De radiostream van deze website zal het geluid van hun optreden blijven uitzenden.
Followed by: Live Coding Session with:
daniel monsalve aka. rodrigo ayala
santiago benitez aka santiago beta
Noisk8
Cr0wl3y
sonatinaparaordenadores

Olivia Jack is programmeur en kunstenaar die werkt met open-source software, cartografie, live coding, en experimentele interfaces. Ze is de ontwikkelaar van verschillende browser-extensies waaronder Hydra (een video synthesizer), PIXELSYNTH, Pixeljam (collaboratieve code editor) en LiveLab (peer-to-peer media router). Haar live sets onderzoeken algoritmische representaties van onvoorspelbare en chaotische systemen, en het van het coderen als rommelig proces.
Celeste Betancur is multi-instrumentalist, gitarist, Master in digitale kunst. Voor ITM Medellin is onderzoekt ze didactiek in coderen en programmeren, is verantwoordelijk voor de educatieve platforms. Daarnaast ontwikkeld ze mens-machineinterfaces. Celeste is een transgender vrouw, getrouwd en heeft twee kinderen.
15:00
Edyta Jarząb
Edyta Jarząb
Een audiosfeer voor de koptelefoon, waarin oefeningen en geluidsmeditaties worden gecombineerd met de impressies van zich verplaatsen en reizen. Je zal echo’s van Pauline Oliveros’ Teach Yourself to Fly, opgedragen aan de piloot Amelia Earhart (“Ear-Heart”) horen.

Edyta Jarząb is geluidsactiviste, en werkt met stem en elektronica, poëzie, field recording en deep listening-strategieën. Haar werk bestaat uit composities voor experimenteel theater, dans, film en radio. Microcasting neemt een bijzondere plek in haar oeuvre: ze hackt de zendfrequenties van fundamentalistische katholieke radio, om er opnames van haar eigen lichaam op uit te zenden. Daarnaast is ze een van de stichtende leden van de gemeenschapsradio Radio Kapitał, dat deel is van het Radia netwerk.
15:30
Veronika Svobodová & Michal Kindernay
Veronika Svobodová & Michal Kindernay
In Between is een immersieve, site-specifieke geluidsinstallatie van 15 kleine luidsprekers en doe-het-zelf instrumenten, die als resonerend lichaam van de architectuur fungeert. Centraal staan de beleving, de perceptie van de luisteraar en het blootleggen van onzichtbare aspecten van de concrete ruimte. Het geluid herschrijft de ruimte, beweegt door de architectonische kenmerken, gaat door lichaam en tijd, geeft en wist betekenis.

Michal Kindernay is een tranversaal kunstenaar, curator en performer. Zijn audiovisuele installaties verbinden kunst, film, technologie en wetenschap. Hij injecteert ecologische kwesties in technologie en haar relatie tot de natuur.
Veronika Svobodová is kunstenaar, muzikante en scenografe. Haar muziekpraktijk is bepaald door een interesse in scenografie, installatiekunst en performance. In haar werk verbindt ze de aspecten van ruimte, tijd en situatie, en leidt tot site-specifieke benaderingen.
16:00
Verena Kuni [talk]
Verena Kuni [talk]
Men zegt ‘Tijd heelt alle wonden’. Wat niet klopt, erger nog: wat wanneer ‘de tijd zelf ziek maakt’?
Wat kan je doen, is er een behandeling? Hoe kan ik mezelf sychroniseren, om opnieuw in en in harmonie met de tijd te zijn? Of zijn dit verkeerde vragen? Laat ons de vragen samen onderzoeken.
Deze talk is echter niets te maken met therapie, een psychische of psychoanalytische behandeling. Ze gaat over een andere lezing van het onderwerp.

Verena Kuni onderzoekt van kunst, cultuur en media en is professor voor visuele cultuur aan het Goethe Instituut (Frankfurt-am-Main). Ze spitst zich o.a. toe op transformatie tussen materialiteit en media, verbeeldingsmedia en transformatie technologieën, op (on)zichtbaarheid, alternatieve realiteiten en (trans)formaties van tijd.
16:30
circuits#5
circuits#5
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interviews met Maria Komarova, Olli Aarni.
17:00
Karen Willems
Karen Willems
Karen Willems exploreert tijdens een live improvisatie een kleurrijke wereld van mogelijkheden. Het wordt een vrijplaats voor invloeden van over de hele wereld en waarin ze persoonlijke modificaties van instrumenten en objecten zal onderzoeken. In haar eigen woorden: “er zijn er die zich conformeren en zij die confronteren en nooit stoppen met transformeren”.

Karen Willems is een Belgische drummer/percussioniste actief in improvisatie, rock- en popmuziek, theater, dans en hedendaagse muziek. Ze begon in rock- en popgroepen en sloeg een alternatieve weg in. Ze begon zich af te stemmen op een traditie binnen de geïmproviseerde muziek en geluidskunst en werkte samen met o.a. Eric Thielemans, Jean DL, Benjamin Glorieux, Aidan Baker, Stijn Dickel, Kaboom Karavan, Jürgen Augusteyns en Frederik Croene. Daarnaast startte ze in 2012 haar eigen project onder de naam Inwolves.
“Just sharing experiences of daily life, simple and pure”.
17:30
Maria Komarova
Maria Komarova
In 555 bugs gebruikt Maria Komarova gevonden voorwerpen en zelfgemaakte elektronische apparaten om een landschap te creëren waar eenvoudige objecten nieuwe betekenissen krijgen. Ze muteren in geluidsorganismen met eigen kwaliteiten. De schijnbare primitiviteit en repetitiviteit van de soundscape brengt de luisteraar in de wereld van menthol zoemers, eenogige sirenes, citroenkikkervisjes, gembertijgers, plastic andere insecten. De compositie is tot stand gekomen in coproductie met R{A}DIO{CUSTICA}, de Tsjechische Radio Vltava (Praag).

Maria Komarova werkt op het gebied van post-dramatisch theater, geluid en beeldende kunst. De meeste van haar werken plaatsen van dagdagelijkse object in ongewone contexten, en proberen zo de perceptie van het alledaagse lte herdenken. In haar geluidspraktijk werkt Maria meestal met akoestische geluiden van niet-versterkte objecten en doe-het-zelf instrumenten.
18:00
Olli Aarni
Olli Aarni
Siellä is een stuk dat ontstond uit een poging niet-essentiële reizen te vermijden. De site-specifieke performance gaat uit van de fysieke afwezigheid van de kunstenaar. Het herinterpreteert de geluiden die ontstaan tijdens het festival in Brussel, met behulp van een selectie geluiden die Aarni bedacht, verzamelde en opnam in Laajasalo, Helsinki. Het combineert field recordings uit Brussel met live onzin, uitgevoerd op met de post verzonden objecten.
Uitgevoerd door Henry Andersen.

Olli Aarni’s praktijk omvat een waaier aan genres en stijlen: van elektroakoestische muziek, over geluidspoëzie, naar veldopnames tot skateboarden.
18:30
Lukas De Clerck
Lukas De Clerck
Bloedneus en de Snuitkever is het vehikel voor het exploreren van nieuw muzikaal terrein, dankzij een antiek instrument: de Aulos. Deze dubbel-rietblazer wordt geportretteerd op vele antieke beelden, maar — aangezien opnemen in pre-christelijke tijden ietwat ongewoon was — blijft het instrument een enigma. In 2021 is het instrument volledig onafhankelijk van haar oorspronkelijke eigenaars, en is het ongeraakt door de geschiedenis. Bloedneus en de Snuitkever staat eigenhandig in voor een renaissance door nieuw leven te blazen in een millennia-oud instrument.

Lukas De Clerck is een Brusselse geluidskunstenaar en muzikant. Zijn werk vindt het uitzonderlijke in het dagdagelijkse, zoals o.m. in springkastelen of gorgelen. Zijn doel: een speeltuin oproepen waar de luisteraar welkom is. Naast het soloproject Bloedneus en de Snuitkever, speelt hij in verschillende projecten zoals 2GIRLSNAMEDSERGIO en Ï Î.
19:00
circuits#6
circuits#6
Rustpunt; interviews, reflecties, ambiances in de tussenruimtes van het festivalprogramma.
Interview met Áine O’Dwyer, mix door Ugne Vyliaudaite.
20:00
Jonáš Gruska
Jonáš Gruska
Lišajník (“korstmos”) is een nieuwe compositie geïnspireerd door korstmossen en hun structuren. Het is gebaseerd op polymetrische ritmes die zich in de loop der tijd ontwikkelen tot chaotische patronen. Deze patronen worden gecombineerd met veldopnames en stemimprovisatie. Verschillende natuurlijke instrumenten werden gebruikt om de stem te transformeren, om zo transmenselijke mogelijkheden te presenteren die de coöperatieve, multi-organismische, aard van korstmossen symboliseren.

Jonáš Gruska is een audiofiel en toegewijd mycoloog. Zijn werk spitst zich toe op chaotische en polymetrische ritmes, niet-conventionele stemmingen, onderzoek naar psycho-akoestische eigenschappen van geluid en field recordings. Hij bouwde verschillende site-specifieke installaties, die de eigenstemmingen van ruimtes en materialen onderzoeken. In 2011 startte hij culturele vrijhaven, label en hardware bedrijfje LOM.
20:30
Stellan Veloce
Stellan Veloce
De harmonica heeft enerzijds de reputatie als speelgoedinstrument, anderzijds als een zeer expressief instrument. Stellan Veloce houdt van die ambiguïteit, van de onverschilligheid en het democratische aura, in contrast met de rijke akkoorden en de subtiele microtonale en melismatische improvisatiemogelijkheden. Anyone Can Play Mouth Harp is een stuk voor gelaagde, op maat gestemde, diatonische harmonica’s.

Stellan Veloce is een Sardijnse componist, performer en cellist die woont en werkt in Berlijn. Hen realiseert stukken voor akoestische instrumentale ensembles, en installaties of performances die zich richten op timbre, textuur en herhaling.
21:30
Yann Leguay
Yann Leguay
Volta bestaat uit een krachtige plasma-luidspreker die in staat is een 50Kv-brug te creëren, die het geluid tussen twee elektroden produceert. Het is zo een van de weinige hoge-voltage modulaire synthesizers. Naarmate de technologie evolueert, verdwijnt mechanica ten voordele van mini elektronische componenten en lage elektrische ladingen. Volta onderzoek dit door interfaces letterlijk kort te sluiten. Het resultaat is minimale techno, die de spoken in, en religieuze overtuigingen over technologie in hun blootje stelt.

Yann Leguay, door het label Consumer Waste omschreven als een mediasaboteur, brengt de materialiteit van geluid tot de essentie, met behulp van primaire middelen, met name objecten, installaties en performances.
22:00
Áine O’Dwyer
Áine O’Dwyer
Playing Place is een live performance, die Áine O’Dwyer vanuit haar huis in Oost-Londen zal uitzenden. Ze woont sinds de zomer van 2015 in het Lady Helen Seymour House in Londen. Het is een historisch en beschermd gebouw, dat sinds 1800 tot in de jaren 50 dienst deed als ziekenhuis. Sinds het intrekken van O’Dwyer, werd de architectuur blootgesteld aan de O’Dwyers praktijk, zowel aan de tonen en de ‘organische muziek’ als aan de collectieve dialoog met de gemeenschap die mede-eigenaar is. De studio van O’Dwyers strekt zich over de hele breedte van het gebouw, en – mocht je de studio beschouwen als een luisterend organisme – wordt zo blootgesteld aan een stereobeeld van de omgeving.

Áine O’Dwyer is een kunstenares wier werk geïnspireerd is door zowel de conceptuele benaderingen van geluidskunst als door traditionele compositietechnieken. Ze omarmt de bredere esthetiek van geluid en de haar relatie met omgeving, tijd, publiek en structuur.
Dear Readers,
In about 45 minutes the last day of The Oscillation ::: Tuned Circuits Festival starts. Today is all about the last cycle of tuning: the beautiful practice of detuning.
On the menu: live performances by Lukas De Clerk, Yann Leguay, Karen Willems. There will be exclusively for this festival made pieces by Stellan Veloce, Jonáš Gruska, Áine O’Dwyer, Olli Aarni, and many more.
So we kindly invite you to tune in at www.oscillation-festival.be and detune together with us, and the online oscillation community who has been very warm and active in our chatroom.
We would like to thank all the partners who helped to make this possible, all the artists who in one way or another provided works and performances, and as last, but not least, all of you who joined in this communal detuned experience. Hope to see you next year in real life.
We’d like to remind that there’s some extra’s available at the specials section of the website: videos that are available exclusively during the festival. Have a look, because at the end of today they will be gone.
The Oscillation Büro

Dear Readers, Today, at 15:00, the 3nd day of the Oscillation Festival will unfold in the aether. We’ll delve deep into the wonderful world of feedback, a technique that can be applied both literally as metaphorically. It’s an apt theme, as it explores, a.o, questions about community, and how communities communicate (and feedback into each other) if actual gathering is impossible? And what about feedback loops in the echo chambers of virtual realms? We start at 15:00 sharp with talk by Pierre Deruisseaux, in which he explores in his own unique way the interconnections between jazz music and spirits. From there we follow a path over live concerts by Jeroen Uyttendaele, Sarah van Lamsweerde, Esther Mugambi & Raoul Carrer, Cathy van Eyck, Catherine Lamb & co., Lucrecia Dalt and Billy Roisz. Lendl Barcelos and Goodiepal will guide through talks over the topics in their work and we conclude the evening with a special live coding sound & visuals event by Olivia Jack, Celeste Betancur & Guests that can be followed both via the radio stream as a (web)site specific visual experience at ojack.xyz/flujos We’d like to remind that there’s some extra’s available at the Specials section of the website: videos that are available exclusively during the festival. Have a look, because at the end of the festival they will be gone. Enjoy! The Oscillation Büro |

Dear Attuners,
In just a couple of hours the 2nd day — Attuning — of the Oscillation Festival will unfold in the aether.
Last night we opened the broadcast for all you out of there, joining together in een virtual embrace via the radio. Apparently there is some confusion about the festival: this is a radio festival, there is no video streams available — it’s an old school experience that at the same time redefines the idea of what a festival can be.
There are some exclusive visual goodies available though, and you can see them solely during the festival: there is Oramics: Atlantis Anew, the beautiful documentary essay on the work of Daphe Oram; and there’s The Mirror a wonderful collage a/v piece by People Like Us. There’s also some extras you can find on the website.
Today we start at 15:00 sharp with — among others ‑live concerts by Farida Amadou, Charlie Usher and Aela Royer! See you online — there is a chatbox where you can join the Oscillation community.
Enjoy!
The Oscillation Büro

Dear Oscillators,
A short update on today’s schedule of The Opening Night of the Oscillation Festival.
Tonight we focus mostly on the beautiful and pivotal work of the British composer and instrument pioneer Daphne Oram. Oram was involved in the founding of the legendary BBC Radiophonic Workshop*. At 20:00 sharp the musicologist Anna Steiden will talk about Oram’s most creative periode, a.o. the construction of the notorious Oramics synthesizer. We feature the movie Oramics: Atlantis Anew by Aura Satz, and Caroline Profanter will spatialize works by Oram.
The opening will be concluded by a performance of the electronic musician Jessica Ekomane, who composed for this festival a new piece. The finishing touch will be provided by People Like Us, who hosts a cascading live radio mix. During the festival the latter will also presents the A/V performance The Mirror, which will be available for streaming exclusively during the festival.
Enjoy!
The Oscillation Büro
*For those who are curious about this institute of electronic wizardry, there is a beautiful documentary available online.

Dear Readers,
We are one night’s sleep away for the the grand The Opening Night of the Oscillation Festival.
In understanding what the stakes are in thinking about sound, tuning is a constant touchstone. Tuning is a system, but also an activity: it plays a major role in how musicians play together, both in improvised and composed music, but it’s also deep-baked into the vocabularies of radio, music technology, DIY and environmental awareness. While in music, tuning is primarily understood as the relation of tones, it equally concerns the equilibrium between people and between human and machine. It’s a concept that can lead us to reflect further on the limits between natural and constructed; between person and environment; the human propensity for convergence; the self-regulation of systems; and the question of canonicity.
In order to understand the phenomenon better for our festival, we split the broader topic of tuning into three sub-categories of relation, which together form a cycle: attuning – feedback – detuning. These categories are themselves unstable. They overlap and intersect, and many of the artists we have invited to contribute to the festival would be equally at home in two or three of these sub-thematics. We approached attuning as a movement of coming into consonance, to site oneself in regard to others, positioning oneself in a reciprocal relationship to one’s surroundings. Feedback creates a dynamic balance of stability / instability which demands constant calibration, and is a site of reception, correction and learning. In detuning we wanted to remind ourselves that sometimes a cut is necessary, to zoom into another perspective, or to hack the system from the inside. Like sound itself, all of these are actions in time, constantly moving in and out of phase: what is now in tune will not stay that way.
We reserve a special mention for the composer and inventor Daphne Oram, who was a wellspring of inspiration on this topic. Further, we feel a deep kinship with her approach to research as something rigorous, intuitive, subjective and full of space for imagination. Her book, An Individual Note, was published in 1972, at a moment in which electronic technology for sound production and generation was changing many underlying assumptions about tuning, feedback and other sound phenomena.
The artists we have invited for the festival contribute in various ways to our reflection on the thematic framework.
So, sight tight, and tune up tomorrow at www.oscillation-festival.be. There’s a wide variety of fellow radios broadcasting bits and pieces of the festival: Radio P‑Node and Listening Arts Channel will cover the festival extensively from Friday until Sunday; there will be short features on Radio Campus (Fri. 15:00 – 16:00 & Sat. 18:00 – 20:00) and Radio Lyl (sat. 15:00 – 24:00). Radio Helsinki and Cola Bora Dio will stream bits and pieces in the aftermath of the festival, so they will a good source if you missed parts. We’d like to thank all our radio friends!
The Oscillation Crew

Dear Attuned and Detuned followers,
Welcome to the second episode of the oscillation bulletin. The festival has started!
We are now halfway in a series of workshops. Tomorrow you can experience together with Aela Royer how to tune your vocal chords to a machine; and there is an online Live Coding Visuals session with Olivia Jack. Wednesday Sarah van Lamsweerde, Esther Mugabi & Raoul Carrer guide you towards a collective consciousness by tuning in to a natural environment; and Celeste Betancur will delve deeply into Live Coding Sound. Some spots for the workshops are still available, so be quick to inscribe!
Thursday we open the festival broadcast; so we kindly invite you to tune into www.oscillation-festival.be at 20:00.
As a warm-up we prepared for you a Festival Reader with texts that give you some deeper insight in the program. There’s an online version available, and you can order a limited edition physical copy by mailing info@q‑o2.be. If you’d like to have it delivered at home: € 5 for Belgian based readers; € 8 for Europe (exc. BE) based orders.
As you will know by now: Oscillation ::: Tuned Circuits is a live radio festival. For the occasion we pirate here and there some fellow radio friends with previews. You can re-listen our show at Kiosk here and there is a radioshow at Lyl Wednesday 28th at 13:00. Radio Panik will simultaneously stream the performances during the festival. Big cheers to our radio friends to host us.
That’s all for now, folks. The next days some more stories.
The Oscillation Büro

Dear all,
If you are reading this, it means that you are part of the Q‑O2 circle. The next 10 days we will keep you regularly updated about a very special event happing right now: Oscillation Tuned Circuits festival.
Unlike what we had hoped, this festival is a distanced version. By this writing, we’d like to engage you into an old school experience that recalls the early fifties, when people tuned in collectively to their favorite radio program.
It’s fairly simple to engage: on the 28th of April, at 20:00 you head over to oscillation-festival.be, sit comfortably in your couch, press the play button and imagine there are thousands of people doing the same. You will tune in to a collective/individual experience of music, talks, performances that all address one of the pillars of music making: tuning. It’s a now or never experience, none of the broadcasts will be available once the festival has ended. One advice: tune in, or stay detuned!
For now, to start the excitement, we have some goodies for you: there’s some features by The Wire Magazine on two of the artists performing at the festival: Jonáš Gruska and People Like Us. Yann Leguay is featured on the It’s Psychedelic Baby Magazine, with an indepth interview on his recent works. And next Wednesday Lyl radio will host a special on the festival. Upcoming Friday, at 15:30, De Neus van God, at the infamous Radio Panik, will host Henry Andersen, who will give a deep insight in the what, who, and why of the festival.
Last, but not least: from upcoming Friday, the 23rd until the 28th of April, there’s an extensive program of workshops — both off- and online — addressing topics like a.o. synth-like vocal explorations, live coding expertise, collective improvising and even spring rolls sound meditation. You can find all info at the site; places are limited, so be quick to subscribe!
On a practical note: Stellan Veloce, who facilitates a workshop and who performs on the festival, is looking for “spare” harmonicas, lying somewhere in the basement or attic, to donate or sell! Please contact us!
Kind regards,
The Oscillation Crew
Dear visitor of the brand new Oscillation festival site,
Welcome to the Tuned Circuits blog. Keep an eye on this blog for being tuned in during the festival about what’s on and hot.
More to follow.